Witte randen

Author:
Lorenzo17
Posted:
vr, 02/08/2008 - 17:22
op men tanden heb ik witte randen ,, ik weet dat mijn tanden niet echt wit zijn meer geel maar ze zijn deftig ,, ik heb nu bijna op al men tanden witte randen ( witte boogjes ) het is echt wit zoals typex wat is dit ??
mecánico para …

ben bang dat het ontkalkingen zijn. beginnende en actieve gaatjes. Ik zou met name alles wat je eet en drinkt eens op een rijtej zetten en misschien zie je zo wat je dan door de dag heen naar binnen slaat. Misschien zit er wel iets ongemerkt zoets bij, zoals vruchtensap of is het gewoon heel duidleijk een limonade.
Zoals je het nu beschrijft is het 5 voor twaalf!
vr, 02/08/2008 - 18:39 Permalink
Lorenzo17

ja dit zal het wel zien , heb even info opgezocht maar ben er niet veel wijs uit geworden , wel dat het zal verkleuren naar grijs en dat het gaatjes zijn

maar wat zijn de gevolgen ik ben even 16 en heb al tandproblemen . Is dit herstelbaar ??
en wat zijn de gevoelgen als het slechter gaat .
zo, 02/10/2008 - 20:52 Permalink
Mignon

Bij ontkalkingen gaat het inderdaad om decalcificaties van het glazuur. Deze witte verkleuringen zullen op een gegeven moment caviteren, dat wil zeggen dat er een gat invalt omdat het oppervlakkige glazuur wegbrokkelt. Heb je toevallig een beugel gehad? Rondom beugelt hoopt zich vaak tandplak op. De zuren in deze plak brengen het glazuur in oplossing. Decalcificaties zijn deels te remineraliseren door voldoende fluoridegebruik in tandpasta of spoelmiddel. De witte strepen zullen echter niet verdwijnen. De tandarts kan restauratief ingrijpen om de verkleuringen te maskeren, maar dat is een vrij ingrijpende maatregel, zeker op je 16e.

Groetjes, Mignon
ma, 02/11/2008 - 19:25 Permalink
Lorenzo17

Bij ontkalkingen gaat het inderdaad om decalcificaties van het glazuur. Deze witte verkleuringen zullen op een gegeven moment caviteren, dat wil zeggen dat er een gat invalt omdat het oppervlakkige glazuur wegbrokkelt. Heb je toevallig een beugel gehad? Rondom beugelt hoopt zich vaak tandplak op. De zuren in deze plak brengen het glazuur in oplossing. Decalcificaties zijn deels te remineraliseren door voldoende fluoridegebruik in tandpasta of spoelmiddel. De witte strepen zullen echter niet verdwijnen. De tandarts kan restauratief ingrijpen om de verkleuringen te maskeren, maar dat is een vrij ingrijpende maatregel, zeker op je 16e.

Groetjes, Mignon

ja heb idd beugel gehad ,, hmm en die witte randen kunnen die verdwijnen door veel te poetsen en zoetigs en zuur te beperken ?
ma, 02/11/2008 - 22:20 Permalink
Spiegeltje

Dat denk ik niet omdat, zoals Mignon aangaf, de witte strepen het gevolg zijn van aantasting van het glazuur. En wat weg is kun je er niet meer bijpoetsen. Remineralisatie is een uiterst langzaam proces maar de fluoride in de tandpasta kan dit wel wat bevorderen. Om het glazuur verder niet achteruit te laten gaan moet je je verder houden aan de gangbare poetsadviezen en inderdaad niet te veel zoetigheid en zuur gebruiken. Meer kun je niet doen.
ma, 02/11/2008 - 22:47 Permalink
Lorenzo17

Dat denk ik niet omdat, zoals Mignon aangaf, de witte strepen het gevolg zijn van aantasting van het glazuur. En wat weg is kun je er niet meer bijpoetsen. Remineralisatie is een uiterst langzaam proces maar de fluoride in de tandpasta kan dit wel wat bevorderen. Om het glazuur verder niet achteruit te laten gaan moet je je verder houden aan de gangbare poetsadviezen en inderdaad niet te veel zoetigheid en zuur gebruiken. Meer kun je niet doen.

bedankt allemaal voor jullie tijd en moeite :D
di, 02/12/2008 - 07:50 Permalink
Mignon

Inderdaad; de ontkalkingen zitten te diep om weg te poetsen. Sommige tandartsen kunnen een oppervlakkig laagje wegpolijsten nadat ze het glazuur hebben ge-etst. Deze methode is echter wat omstreden en biedt alleen uitkomst bij oppervlakkige laesies. Voorkomen is beter dan genezen in dit geval!

Grts, Mignon
wo, 02/13/2008 - 17:01 Permalink