Wortelkanaalbehandeling; 2e afspraak?

Author:
@-Linda-@
Posted:
ma, 02/11/2008 - 21:22
Hey!

Voor mijn beugel heb ik in eerste instantie 4 verstandskiezen weg moeten laten snijden. Daarna kreeg ik mijn beugel en vorige week vrijdag ging deze eruit. Echter ik had gelijk kiespijn. Dus voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij de tandarts en ja hoor: een gaatje, een heel diep gaatje..... Precies op de kies naast de kies waar de band op heeft gezeten. En aangezien die kies een bobbel heeft was ik daar van begin af aan al bang voor. Maar het kon niet anders want op mijn andere kies mis ik een stuk glazuur dus dat schoot helemaal niet op. Mijn aller-eerste gaatje in mijn hele leven welke gelijk uitliep op een wortelkanaalbehandeling. Achteraf gezien vond ik het super meevallen, je leest wel eens van die verhalen.... Voordeel wat ik had, is dat ik het van tevoren niet wist dat ik die behandeling zou ondergaan. Tot hij mijn zenuw raakte, toen vroeg ik; zou toch niet zeer doen? En vertelde ze me dat ik helaas de minst prettige behandeling moest ondergaan. Maar ik was al lang blij dat hij me niks verteld had eerlijk gezegd. Scheelt een hoop stress. Paar flinke pijnscheuten gehad, leuk is natuurlijk anders. Maar ik heb echt een fijne tandarts die constant vraagt of ik pijn heb en dan zette hij er nog wat verdoving bij. Hij vertelde me ook constant wat ie ging doen. De tranen liepen over mijn gezicht, niet van de pijn maar echt van de spanning. En achteraf viel het dus allemaal super mee!

Maar...wat ik me nu afvraag....en waar ik dus niet van kan slapen dadelijk haha.
Over een maand moet ik terug. Ik heb nu dus, zoals zovelen, een noodvulling.

Die tweede behandeling, is deze ook zo pijnlijk? Mijn tandarts vertelde me dat je daar in principe niks van voelt omdat de zenuw eruit is (zijn er drie uitgehaald) en de tand dus als het ware dood is. Dan kun je dus ook niks voelen. Maar ik lees ook hele andere verhalen over deze tweede behandeling. De zenuwen zijn er dus al uit. Er zit nu een soort zalf in en een noodvulling. Dat alles gaat er over een maand uit en dan krijg ik de vaste vulling.

Doet deze laatste behandeling pijn en wordt je verdoofd, of is dit niet nodig?

Dan nog een vraag...ik lees veel over (af)gebroken kiezen na deze behandeling wat helaas vaak niet te voorkomen is. Ik heb nog zeker meer dan een halve kies (incl vulling) over als ik nu voel, als je snapt wat ik bedoel. Loop ik nu nog het risico dat dit bij mij ook gebeurd of is die kans dan heel klein?

Nou ik hoop dat iemand me met deze twee vraagjes kan helpen zodat ik mezelf een beetje erop voor kan bereiden.

Gr. Linda
Spiegeltje

Doet deze laatste behandeling pijn en wordt je verdoofd, of is dit niet nodig
Zoals de tadarts al zei, is de kies gevoelloos geworden zodat verdoving niet echt nodig is. Mocht je toch wat voelen, dan kan de tandarts altijd nog wat verdoven.

Dan nog een vraag...ik lees veel over (af)gebroken kiezen na deze behandeling wat helaas vaak niet te voorkomen is. Ik heb nog zeker meer dan een halve kies (incl vulling) over als ik nu voel, als je snapt wat ik bedoel. Loop ik nu nog het risico dat dit bij mij ook gebeurd of is die kans dan heel klein?

Dat risico loop je altijd en de kans is zeker niet "heel klein". Het is één van de nadelen van een wortelkanaalbehandeling. In nogal wat gevallen wordt na verloop van tijd daarom een kroon geadviseerd waardoor de prognose beter wordt. Hoe het bij jou precies zit kan alleen een tandarts beoordelen na de zaak te hebben bekeken.
ma, 02/11/2008 - 21:35 Permalink
@-Linda-@

Zoals de tadarts al zei, is de kies gevoelloos geworden zodat verdoving niet echt nodig is. Mocht je toch wat voelen, dan kan de tandarts altijd nog wat verdoven.

Bedankt voor de bevestiging, het leek mij ook al raar. Maar nu hoorde ik van een collega dat er bij hem een stukje zenuw toch nog inzat waardoor het zo'n pijn deed. Dus hopen dat het bij mij in een keer goed gaat.

Dat risico loop je altijd en de kans is zeker niet "heel klein". Het is één van de nadelen van een wortelkanaalbehandeling. In nogal wat gevallen wordt na verloop van tijd daarom een kroon geadviseerd waardoor de prognose beter wordt. Hoe het bij jou precies zit kan alleen een tandarts beoordelen na de zaak te hebben bekeken.

Hij heeft het woordje kroon vandaag niet een keer laten vallen. Dus hopelijk is dit niet nodig. Maar ik zal het wel navragen bij mijn volgende afspraak.
ma, 02/11/2008 - 21:43 Permalink
@-Linda-@

De napijn die ik trouwens heb, zit vooral in mijn wang/bovenkaak; als ik lach of mijn mond ver open doe. Van mijn kies zelf voel ik nagenoeg niks meer.

Mijn tandarts zei al dat dit zou kunnen komen door het gewrik en de vele verdovingspuitjes natuurlijk.
Nu zou ik graag een ibuprofen pakken voor het slapen gaan. Overdag heb ik het niet nodig maar als ik lig heb ik er toch meer last van. Kan ik dat gewoonweg pakken? Want ik wil natuurlijk ook niets onderdrukken zodat ik het niet weet als ik meer last krijg (dan moest ik namelijk bellen).

Is het nou trouwens zo dat je door een gaatje dit dus op kunt lopen? Dus een diep gaatje?
Want ik vind het ergens wel raar dat mijn ortho (die ook tandarts is) dit niet gezien heeft terwijl ik meerdere keren gevraagd heb of ze wilde kijken, zowel toen de beugel er nog in zat als toen de beugel er uit ging. Ach ja, wellicht was het gewoon een rotplek. Ik vond het wel fijn dus zo, omdat ik me nu van tevoren niet druk kon maken en dacht dat het een gewoon gaatje was.

Ook lees ik overal dat er meerdere foto's gemaakt worden en zie ik overal foto's met een rubberdam. Bij mij is er slechts een foto gemaakt van tevoren en heeft de tandarts tot nu toe niks afgedekt. Maar ik neem aan dat hij weet wat hij doet...moet mezelf denk ik gewoon niet gek laten maken. Ik hoop gewoon dat het allemaal geen zeer meer gaat doen en dat ik er snel vanaf ben....
ma, 02/11/2008 - 21:47 Permalink
Spiegeltje

Wat betreft de pijnstilling: paracetamol is 1e keus in de tandheelkunde.

Als sprake is van een diep gaatje is het soms onvermijdbaar dat de tandzenuw (pulpa) ernstig geirriteerd raakt door de behandeling (boren). Dat kan leiden tot een proces waarbij de pulpa afsterft. Om problemen voor te zijn kan de tandarts daarom besluiten, na overleg met de patient, een wortelkanaalbehandeling uit te voeren. Het hoeft dus niet zo te zijn dat er al sprake is van een vergaande ontsteking van de wortelpunten/kaakbot.

Een rubberdam moet in principe worden toegepast bij een wortelkanaalbehandeling. Tenzij het om practische redenen niet kan, anders is het gewoon slordig/nalatig van de tandarts om dit niet te doen. Het komt de kans van slagen niet ten goede.
di, 02/12/2008 - 00:07 Permalink
@-Linda-@

Nou het was mijn rechterboven kies die ver weg ligt.
Dat was met het verwijderen van mijn verstandskiezen ook al een probleem waardoor ik met een enorme wang rondliep....dus wellicht dat het daarom niet gebruikt is.

Ik hoop gewoon zo dat ik er goed vanaf ga komen na al die verhalen die ik hoor over NA de behandeling. Tot op heden geen pijn meer, af en toe een klein pijnscheutje uit het niets maar that's it...

Nu dus met spanning afwachten tot half maart....
di, 02/12/2008 - 19:00 Permalink