Hallo,
Na een hoop ellende (wortelkanaalbehandelingen, apex resectie, verschillende draines) is 3 januari mijn kies getrokken. Omdat ik erg veel last bleef houden ben ik op 11 januari teruggegaan....de kaakchirurg(en) vertrouwde het ook niet en hebben de boel weer opengemaakt en schoongemaakt (onstoken weefsel weggehaald). Zie ook de bijgevoegde foto.
Het kaakbot zag er goed uit en ze hebben toen een draine ingebracht die op 16 januari er weer uit is gehaald (een lint met jodium chloride van ongeveer een halve meter). Ook toen gaf de chirurge positief nieuws in de zin dat er geen onsteking meer aanwezig was. Ik had me zelf voorgenomen voorlopig rust te houden en niet meer snel naar tandarts of kaakchirurg te rennen. Ondanks het feit dat ik aan de tanden (voor en achter de getrokken tand) veel pijn had. Deze pijn is veel minder geworden. De achterste kies doet nog wel zeer als ik daar hard met mijn vinger op druk. Daarnaast is de wond, waar de kies getrokken is, netjes aan het dichtgroeien.
Echter.....de zwelling onder mijn getrokken tand is nog steeds zeer behoorlijk (dit is het zwart omcirkelde gedeelte op de foto) en ik heb zelf het gevoel dat dit erger wordt. Ik heb geen echte pijn of zo maar merk dat mijn kaak soms trekt, met name bij het openen van mijn mond. Dit voel ik erg varierend...dus uren dat ik niet of nauwelijks last en uren dat ik gewoon daar veel last van heb. Ben natuurlijk erg bang dat de ontsteking daar weer terugkomt (maar hoe kan dat dan als de kies getrokken is?)....
Iemand advies?
Na een hoop ellende (wortelkanaalbehandelingen, apex resectie, verschillende draines) is 3 januari mijn kies getrokken. Omdat ik erg veel last bleef houden ben ik op 11 januari teruggegaan....de kaakchirurg(en) vertrouwde het ook niet en hebben de boel weer opengemaakt en schoongemaakt (onstoken weefsel weggehaald). Zie ook de bijgevoegde foto.
Het kaakbot zag er goed uit en ze hebben toen een draine ingebracht die op 16 januari er weer uit is gehaald (een lint met jodium chloride van ongeveer een halve meter). Ook toen gaf de chirurge positief nieuws in de zin dat er geen onsteking meer aanwezig was. Ik had me zelf voorgenomen voorlopig rust te houden en niet meer snel naar tandarts of kaakchirurg te rennen. Ondanks het feit dat ik aan de tanden (voor en achter de getrokken tand) veel pijn had. Deze pijn is veel minder geworden. De achterste kies doet nog wel zeer als ik daar hard met mijn vinger op druk. Daarnaast is de wond, waar de kies getrokken is, netjes aan het dichtgroeien.
Echter.....de zwelling onder mijn getrokken tand is nog steeds zeer behoorlijk (dit is het zwart omcirkelde gedeelte op de foto) en ik heb zelf het gevoel dat dit erger wordt. Ik heb geen echte pijn of zo maar merk dat mijn kaak soms trekt, met name bij het openen van mijn mond. Dit voel ik erg varierend...dus uren dat ik niet of nauwelijks last en uren dat ik gewoon daar veel last van heb. Ben natuurlijk erg bang dat de ontsteking daar weer terugkomt (maar hoe kan dat dan als de kies getrokken is?)....
Iemand advies?
Re: Kies getrokken....maar nu weet ik het weer niet...
Voor wat betreft de zwelling: hiervan gaf de tandarts aan dat hij toch niet vermoedt dat dit nu niet goed is. Hij constateert de zwelling maar gaf aan dat er nu weefsel groeit en dat langzaam de zwelling minder zal gaan worden...
Gewoon een kwestie van tijd lijkt me.....
Wel één positief puntje: de pijn aan mijn andere tanden is niet weg maar wel wat minder...
Iemand nog advies of tips? Gaat die zwelling echt wel weg???
Grts, Mignon
Bedankt voor je reactie. Ik heb indertijd wel AB gehad maar dan praten we over december vorig jaar. Na het trekken van de kies (3 januari) en de schoonmaakactie (11 januari) daarna niet meer. December was dus de laatste keer. Ik heb trouwens ook geen koorts en mijn tandarts vermoedt geen onsteking. Heeft ook nog foto's gemaakt en daaruit geconcludeerd dat het goed zit.
Inderdaad zijn alle hechtingen er nu uit en de wond is goed aan het genezen. Daar heb ik nauwelijks last van...het is meer de zwelling en de kaak die last geven. Volgens mijn tandarts heeft dat dus te maken met het feit dat alles daarin nog herstellende is. Hij heeft ook aangegeven om pas over een jaar te gaan kijken voor een brug of implantaat. Mijn mond kan ik wel goed opendoen maar daar voel ik af en toe ook wel een stram/trekkend gevoel in de kaak.
Bij mij is ook vorige week een kies getrokken, volgende dag echter ontzettend dikke wang. Na overleg met kaakchirurg een antibioticakuur genomen van 5 dagen. Hij zei.....dan is het maandag wel weg. Nou is het niet zo dat ik me zorgen maak omdat het dinsdag is en mijn wang nog steeds wat dik is :wink: ....ik vroeg me alleen af of het in het algemeen normaal is dat je wang nog voor wat langere tijd dik is (verder geen pijn)?
Uit het bovenstaande verhaal heb ik opgemerkt dat het zeker vaker voorkomt, ik vraag me eigenlijk alleen af vanaf wanneer je je eigenlijk 'zorgen' zou moeten maken en dus in overleg moet met je tandarts/kaakchirurg?
Kan volgens mij dus wel een weekje ofzo duren, niks bijzonders, mocht er hinder optreden of het erger worden dan verder zoeken naar een oplossing....voorlopig dus nog maar even lekker wachten :)
Hmm....zou toch wel handig zijn als iedereen antwoord op zijn eigen vraag ging geven :lol:
Maak me toch wel weer zorgen....