Hoi,
Heb ongeveer een jaar geleden een WKB gehad aan een kies.
Hij is altijd wel wat gevoelig gebleven maar sinds een paar dagen is er een zeurderige (vrij heftige) pijn.
Het wordt erger bij warm eten/drinken.
Geen last van ergere pijn bij druk/tikken, zoals meestal het geval bij ontstoken wortel.
Wat ik niet snap, is dat ik pijn heb aan een dode kies.
De TA gaf destijds wel aan dat het succes van de WKB twijfelachtig was maar niet hopeloos (de reden weet ik niet meer).
Iemand enig idee? Ga morgen wel ff bellen met de TA, ben bang dat dit het einde is van dit element......
Heb ongeveer een jaar geleden een WKB gehad aan een kies.
Hij is altijd wel wat gevoelig gebleven maar sinds een paar dagen is er een zeurderige (vrij heftige) pijn.
Het wordt erger bij warm eten/drinken.
Geen last van ergere pijn bij druk/tikken, zoals meestal het geval bij ontstoken wortel.
Wat ik niet snap, is dat ik pijn heb aan een dode kies.
De TA gaf destijds wel aan dat het succes van de WKB twijfelachtig was maar niet hopeloos (de reden weet ik niet meer).
Iemand enig idee? Ga morgen wel ff bellen met de TA, ben bang dat dit het einde is van dit element......
Re: WKB gehad 1jr geleden, kies toch dood?
Als de tandarts vaststelt dat de wortelkanaalbehandeling niet is geslaagd kan een herbehandeling ook nog een optie zijn, al of niet uitgevoerd door een tandarts-endodontoloog. In bepaalde gevallen kan verwijdering van de wortelpunten nog zinvol zijn. De kies is dus niet meteen afgeschreven. Maar de tandarts zal eerst de juist diagnose moeten stellen uiteraard.
Wat de kans van slagen van een (eerste) wortelkanaalbehandeling is, tja, dat is deels een definitiekwestie en in de onderzoeken worden uiteenlopende cijfers gepubliceerd, van 50% tot wel 96%. Maar het komt dus regelmatig voor dat de onsteking terugkeert, zelfs na een jaar of langer na de behandeling.
Maar wel vreemd toch dat het weer zo'n pijn doet terwijl de kies zelf dood is?
Is er een kans dat dit weer vanzelf wegtrekt?
De volgende keer dat ik een WBK nodig heb kun je wel nagaan wat er met zo'n element gaat gebeuren, er direct uit.
Overigens heeft mijn tandarts me verteld dat door een WKB het element verzwakt waardoor er op termijn toch iets mee moet gebeuren. Dit moet een forumtandarts maar uitleggen omdat ik het preciese er niet meer van weet.