Plotselinge pijn in mijn hoektand

Author:
Charlotte_h
Posted:
za, 02/16/2008 - 21:35
Vanmiddag voelde ik al wat nattigheid toen mijn hoektand plots gevoelig werd nadat ik ergens in hapte. Dat is naarmate de dag vorderde erger geworden, en nu is mijn hoektand constant gevoelig. Als ik mijn mond openhoud en mijn hoofd wat omhoog doe om te kijken of ik wat kan zien kan er een plotselinge, flinke pijnscheut doorheen schieten. Bij het flink tandenpoetsen zojuist merkte ik dat de pijn vooral ACHTER mijn hoektand zit. Soms voel ik zelfs lichte pijn als ik met mijn tong langs de tand glijd.

Ik heb een behoorlijk sterk gebit *klopt af*, en heb vaker willekeurige pijn die best hevig kan zijn, maar waarvan geen enkele tandarts ooit heeft geweten waardoor het komt en dat vanzelf na een week weer over is. Ik ben eigenlijk niet echt gewend aan pijn in een tand, en heb geen idee wat het is.

Eerlijk gezegd schijt ik zestien kleuren bagger voor de tandarts, dus ik zit me hier een potje zenuwachtig te maken.

Is het gewoon een gaatje? Als het gevuld wordt, het is wel m'n hoektand, is de vulling dan zichtbaar? Of moet ik straks allerlei weet-ik-wat voor enge dingen, wortelkanaalbehandelingen enzo ondergaan? Wat kan het ziiijn?

:o

Edit: Ik herinner me opeens dat ik eerder deze week of vorige week een klein puistje had helemaal boven in mijn tandvlees. Daar heb ik tweemaal eerder een puistje gehad, soms kunnen ze behoorlijk pijn doen, maar dit keer merkte ik er niks van. Heeft dat er wat mee te maken?
Mignon

Hoi,

Dat puistje zou in theorie een fistel kunnen zijn. Dit is een uitvoergangetje waarlangs een in het kaakbot gelegen ontsteking zijn vocht kwijtraakt. Meestal geeft het ontstekingsvocht een vieze smaak in je mond. Verder heb je er niet veel last van. De eerdere puistjes die je had waren waarschijnlijk aften. Aften zijn een soort blaasjes op het tandvlees die extreem pijnlijk kunnen zijn. Ze ontstaan bijvoorbeeld tgv stress of een slechte weerstand.

Als er sprake is van een fistel is er een ontsteking in het kaakbot gelegen. Waarschijnlijk bij de wortelpunt van een van de tanden er in de buurt. Deze ontsteking kan drukpijnlijk zijn. Heb je verder geen last bij het drinken van warme of koude dranken of bij het eten van zoete dingen? Een wortelpuntontsteking kan ontstaan doordat een gaatje zo diep is dat het de zenuw heeft bereikt. Het kan ook zijn dat er bij jou iets anders aan de hand is, maar deze beschrijving lijkt behoorlijk veel op een ontstoken zenuw te duiden. In dat geval is inderdaad een wortelkanaalbehandeling nodig voordat de tand gevuld kan worden.

Ik zou maandag contact opnemen met je eigen tandarts en hem je verhaal voorleggen. Vertel hem ook dat je erg opziet tegen een eventuele behandeling, zodat hij wat meer tijd voor je kan inplannen.

Heel veel sterkte en beterschap, Mignon
zo, 02/17/2008 - 12:36 Permalink