verantwoordelijk voor niet passend kunstgebit

Author:
gebitje
Posted:
ma, 02/18/2008 - 13:49
Even een vraag dat in dit geval niet voor mijzelf is maar voor mijn vader.
Mijn vader geeft boven een prothese gehad. Deze ging echter slijten en nu heeft ie (buiten eigen tandarts om) een heel kunstgebit laten maken. Hij moest hiervoor bij een tandarts nog wat kiezen laten trekken. Nou heeft ie dat kunstgebit maar het past voor geen meter. Hij krijgt er een heel ander gezicht door (ik weet dat dit op zich nog niet zo raar is) maar hij is gaan slissen kan niet eten..Dus hij is al maanden ermee bezig en al heel veel kilo afgevallen. Ondanks dat dat bovengebit veel te groot voor hem is en er niet uitziet is het ondergebit nog veel erger. Dit kan hij niet eens in!!! Hij sterft van de pijn met dat ding. Nou is hij al meerdere keren teruggeweest maar elke keer wordt het een beetje bijgeslepen maar dat helpt voor geen meter.
Daarnaast zouden de kosten voor mijn vader totaal op zo'n 3 a 400 euro uitkomen. Nu kreeg ie alleen voor het bovengebit al een rekening van 500 euro.
Wat kan hij doen in dit geval? Hij kan niet eten, kan zijn ondergebit niet in dus komt nauwelijks buiten, hij draagt alleen nog zijn versleten bovenprothese. Een nieuw gebit laten maken op eigen kosten is gewoonweg veel te duur. Dat geld heeft hij gewoon niet.

Iemand enig idee wat hij kan doen?? Dank!
vV

ik begrijp dat de onderprothese een zogenaamde immediaat is, die dus geplaatst is gelijk na het trekken van de resterende tanden en/of kiezen?
Waarom is hij niet naar zijn eigen tandarts gegaan hiervoor?

Een en ander zal gewoon gecorrigeerd moeten worden. Overigens komen de kosten voor een volledige prothese voor 75% ten laste van de basisverzekering, misschien ook dat daar de verschillen in de kosten vandaan komen? Wellicht heeft de tandarts gesporken over de kosten mbt eigen bijdrage, en niet de totaalkosten, dus wat overblijft na vergoeding zorgverzekering?

mbt correctie: noodzakelijke aanpassingen van een immediaatprothese, zeker onder, zijn nogal lastig te voorspellen, sommigen moeten vaak terug, anderen zie je bijna niet.
ZOu het kunnen zijn dat de bovenprothese gewoon aangepast is op alle veranderingen die in de mond plaatsgevonden hebben in de afgelopen jaren? dan corrigeer je in 1x en dan kan dat als een heel froot verschil aanvoelen, wat dan uitgelegd kan worden als een verkeerd gemaakte prothese.

in ieder geval terug naar de tandarts dus, en overleg. Schrijf ook even op wat er niet goed gaat, en wat er naar uw vaders mening niet deugt.
Verder is het zo vanachter de pc gewoon lastig dit soort zaken te beoordelen.
ma, 02/18/2008 - 14:38 Permalink
vV

Hij moest hiervoor bij een tandarts nog wat kiezen laten trekken.
ja precies, je hebt gelijk. ""een"" tandarts, dus niet de eigen tandarts, heeft de resterende extracties gedaan, iemand anders dan de eigen tandarts en dan de trekkende tandarts heeft de prothese gemaakt. Zal dan inderdaad wel een protheticus zijn. Nu ja, ik bedoel dus: terug naar degeen die de prothese gemaakt heeft....
ma, 02/18/2008 - 16:06 Permalink
gebitje

Bedankt voor jullie reactie..

Het gebit is inderdaad gemaakt door een protheticus..Deze heeft mijn vader voor het trekken van de kiezen doorgestuurd naar een tandarts met wie de protheticus een dealtje had (dus inderdaad niet de eigen tandarts).
De kosten waarover ik het had zijn inderdaad de kosten na vergoeding door het ziekenfonds. De beraamde kosten die voor rekening van mijn vader zouden komen zijn dus opeens meer dan verdubbeld.
Naar die protheticus is hij dus al een stuk of 10 keer teruggeweest en elke keer is er weinig verbetering. Boven kan hij opzich wel in..ondanks dat hij niet meer normaal kan praten en eten, maar onderin is het gewoon een ramp...dat past gewoon totaal niet en doet pijn.
En direct na het trekken van die kiezen is dat gebit onderin geplaatst. Dat vind ik ook raar...door evt. zwelling en pijn kan je als protheticus toch ook helemaal niet beoordelen of het past lijkt mij.
di, 02/19/2008 - 12:42 Permalink