Pericoronitis: haast bij behandeling?

Author:
Lotte
Posted:
vr, 02/22/2008 - 14:52
Ik ben nog eigenaar van alle 4 mijn verstandskiezen. Ik heb ze altijd extra goed gepoetst met een klein borsteltje om problemen te voorkomen.

Helaas heb ik sinds bijna een week toch last van één verstandskies, uitgerekend de kies die niet helemaal is doorgebroken en waar nog deels tandvlees omheen zit. Het tandvlees is iets gezwollen en vooral de laatste dagen behoorlijk pijnlijk. Ik heb op internet gevonden dat dit pericoronitis kan zijn.

Vanmorgen de tandarts gebeld en ik kan pas over anderhalve week terecht. Erg lang is dit niet, maar aangezien het waarschijnlijk een ontsteking betreft vraag ik mij af: bestaat het risico dat de ontsteking zich door het wachten kan verspreiden naar andere kiezen?

Hopelijk weet iemand mij hier iets over te zeggen.
Spiegeltje

Lijkt inderdaad op pericoronitis. Dat het optreedt bij de kies die gedeeltelijk is doorgebroken past juist bij het beeld.

Als de pijnklachten in de tussentijd niet verergeren en geen andere afwijkende dingen zijn te zien zou dit wel anderhalve week kunnen wachten. Maar je kunt misschien beter even bellen met de tandarts en je klachten precies voorleggen. Wellicht zal ie adviseren zelf al wat te doen om de infectie te beteugelen, zoals een verbandgaasje opvouwen tot een kussentje en doordrenken met 1,5% waterstofperoxyde. Dan kan je al kauwend (ongeveer 1 minuut) de omgeving van de kies af en toe schoonmaken en de pijn/zwelling neemt dan in een dag of zo af. Dat waterstofperoxide is via de apotheek wel te krijgen denk ik (zonder recept). Let wel op de goede concentratie!

De kans bestaat overigens dat de tandarts adviseert als alles weer rustig is de verstandskies te laten verwijderen, nu deze problemen veroorzaakt. Zeker als de klachten weer terugkomen na de behandeling.
vr, 02/22/2008 - 16:01 Permalink