Overbeet door zeldzame groei?

Author:
Jongen20
Posted:
di, 08/14/2007 - 21:04
Ik heb enkele jaren geleden een behandeling gehad bij de orthodontist. Die was succesvol afgerond en m,n gebit was netjes. Dit was ongeveer op m,n 16e/17e. Nu op mijn 20e heb ik weer een kleine overbeet. Dus ik was weer naar de orthodontist gegaan. Nu blijkt dat m,n onderkaak zeg maar naar onder is gegroeid. Want hij zei dat je kaak rond je 19 een laatste groei ondergaat, waar hij meestal met de klok mee, dus dicht groeit. Bij 1 tot 2% van de mensen groeit ie tegen de klok in, dus open. Bij mij dus ook. Nu begon m,n orthodontist over operaties en lange behandeling, anders zou ik last krijgen van m,n kaak. Maar m,n tandarts zegt dat ik heel erg moet oppassen voor kaakoperaties en dit liever niet moet doen.

Wat zijn mijn opties? heeft iemand hier ervaring mee? En heeft dit een naam? Ik krijg over een maand uitgebreid röntgen onderzoek, maar ik zit er wel een beetje mee...

alvast bedankt..!
Jongen20

osteotomie is toch het verlegen van de kaak? M,n orthodontist wil dus dat ik dat doe, maar m,n tandarts niet, vanwege de complicaties die er kunnen optreden. En je hele gelaat zou dan van vorm veranderen, wat ook niet niks is.. En het resultaat is niet altijd even mooi.. Hij wilde liever een behandeling met beugels en kleine chirurgische ingrepen(?), ortho wil dus een echte kaakoperatie..
wo, 08/15/2007 - 17:28 Permalink
Anoya

Ik ga ook een osteotomie laten doen. Mijn orthodontist stemt voor, mijn gnatholoog stemt voor, mijn chirurg stemt voor.. en mijn tandarts heeft er eerlijk gezegd niks over te zeggen. :lol:

Natuurlijk zijn er risico's aan verbonden, dat zijn er aan elke operatie en ingreep. Misschien kun je wat meer lezen over de voor- en nadelen van een osteotomie? (Da's inderdaad het verleggen van de kaak/kaken). En eerlijk gezegd heb ik nog geen negatief verhaal gehoord over negatieve veranderingen van het gelaat, daar houdt de chirurg echt wel rekening mee. Je hebt er zelf ook inspraak op, hoor. :)
wo, 08/15/2007 - 17:41 Permalink
Jongen20

Maar hoe is jouw gebeit Anoya? Flinke overbeet? Hmmm m,n tandarts heeft me wel bang gemaakt:P Hij zei ook dat hij naar een lezing was geweest over de psychische invloeden van kaakchirurgie op mensen, dit schijnt toch hoog te zijn, vooral bij vrouwen. Nou ben ik geen vrouw maar ja, een ander gelaat zit ik ook niet op te wachten( ben jij een vrouw Anoya?;)) En vier patiënten van m,n tandarts hebben een crhonische klacht over gehouden.. ( stukjes gevoeloze lip, pijnen) :) Maar goed, als ik het dan toch wilde doen moest ik iig naar een universitair ziekenhuis, liefst VUmc(amsterdam) of UMC(utrecht)..

Maar bij mij is het niet echt een plastische noodzaak, m,n gebit is verder normaal en door m,n kaakhouding heb ik maar 2/3 mm overbeet, maar juist daardoor kan ik weer problemen krijgen op latere leeftijd..

en ik maar denken dat ik genoeg had geleden vroeger met m,n beugel :smt017
do, 08/16/2007 - 00:30 Permalink
Anoya

Ze zijn een overjet met beugels aan het creëren van 5mm, die zit er inmiddels volgens mij ook al, maar nu moeten eerst alle kiezen en tanden weer netjes aansluiten die ze afgelopen jaar uit elkaar hebben getrokken en geduwd.

Ik snap dat je tandarts je bang heeft gemaakt, het is ook niet niks, want het blijft een operatie en het splijten van bot. Natuurlijk zijn er mensen die klachten overhouden, maar heeft je tandarts ook gezegd bij hoeveel mensen het goed gaat?

Als het een overjet van 2 á 3 mm betreft zijn de veranderingen in je gezicht niet dermate drastisch dat je een heel ander mens lijkt. Er staan voor en na foto's op internet van osteotomieën. Nou zijn dat de 'erge gevallen' met overjets van 9mm enzo, maar daar zie je pas echt hoeveel verschil zo'n operatie kan maken (in positief opzicht).

De psychische invloeden kúnnen hoog zijn, vooral als de man of vrouw in kwestie (ik ben zelf vrouw) de operatie liever laat uitvoeren vanuit een cosmetisch oogpunt dan vanuit het oogpunt dat de kaken/kiezen goed op elkaar aan moeten sluiten. Ik heb zelf, blijt nu, veel lopen 'compenseren', zoals ik in hét boek over kaakchirurgie gelezen heb. Ik zou mensen voor gek hebben verklaard als ze het me zouden hebben gezegd, maar toen ik het las in het boek leek het net alsof ik over mezelf las. Voor die psychische invloeden ben ik dus gewaarschuwd, maar ik heb de operatie gewoon nodig i.v.m mijn overjet, overbeet/diepe beet. (Ik had ook een dwangbeet, maar die's zo goed als weg). De operatie is in dát opzicht nodig dat het misschien dé oplossing kan zijn voor mijn TMD/CMD en mijn knars- en klemgedrag.

Je kunt natuurlijk altijd aan je orthodontist vragen wat de overige mogelijkheden zijn in plaats van een operatie? Volgens mij kan 2/3 mm ook opgelost worden met elastieken (wat bij mij zelfs heel misschien ook nog een optie zou zijn, ondanks dat ik dan niet van mijn diepe beet af kom). Vragen staat vrij! :)
do, 08/16/2007 - 09:31 Permalink
Jongen20

Nou ik heb inmiddels uitgebreid onderzoek gehad en daaruit blijkt dat m,n onderkaak niet genoeg is gegroeid. Hij is dus te klein en hierdoor heb ik dus die overbeet. Nu heeft de ortho 2 opties gegeven:

1) Kaakoperatie> osteotomie dus. M,n onderkaak wordt dan dus langer gemaakt, zodat m,n gebit weer goed op elkaar staat.

2) Aanpassing van m,n bovenkaak. Er worden dan 2 kiezen uit m,n bovenkaak gehaald, en dan worden m,n voor en hoektanden naar achter gebracht, zo heb ik geen overbeet meer en staat het ook recht.

Optie 2 is dus veel minder ingrijpend dan een kaakoperatie, dat is een voordeel. Maar plastisch gezien is een kaakoperatie beter. De kaaklijn wordt dan natuurlijker.

Ohjah, dan is er eigenlijk nog optie 3, niets doen. Maar dan zou ik last kunnen krijgen van m,n kaak. En ik wil die overbeet eigenlijk wel graag weg hebben.

wat moet ik nu doen :smt010 Iemand ervaring met optie 2? of iets soortgelijks? Of iemand die de kaakoperatie mee vond vallen? ( want ik heb al genoeg negatieve ervaringen gehoord :smt009 )

verder is al het advies, opmerkingen, enz welkom:D
ma, 11/26/2007 - 22:54 Permalink
mecánico para …

beste jongen20. ik denk niet dat het advies van iemand hier, zonder je ooit gezien te hebben ook maar op enigerlei wijze zin kan geven aan eigen keus. neimand weet hoe het zit, alleen jij, je tandarts en je orthodontist. die hebben je kaak, je tanden, je profiel en alles erbij gezien. Dat kan je niet op afstand. wijsheid? overleg de operatieve optie met de orthodontist en aansluitend met de kaakchirurg. Vraag naar veranderingen in je gelaat, vraag naar reeele kansen op complicaties.
succes
zo, 03/02/2008 - 20:09 Permalink