Ik heb sinds 3 dagen pijn op de plaats waar ik normaal mijn verstandskies zou moeten krijgen. Maar ik zie niet erg veel buiten een klein puntje witgrijs. En wanneer ik op duw doet het pijn. Hoe weet ik of deze mijn verstandskies of abces is?
Dank bij voorbaat
Dank bij voorbaat
Re: Verstandskies of abces?
De enige 2 manieren om daar achter te komen zijn afwachten of de kies vanzelf naar boven komt, of naar de tandarts te gaan. Deze kan proberen de kies te sonderen (voelen met een haakje) of een foto maken om de situatie te beoordelen. Het tandvlees rondom een doorbrekende verstandskies raakt dikwijls ontstoken. Met een mooi woord het dit 'pericoronitis'. Meestal zit er al een minimale opening door het tandvlees naar de kies toe. Hier kan viezigheid in blijven steken en dit irriteert het tandvlees rondom de kies. Ook kan het zo zijn dat een verstandskies in de bovenkaak het tandvlees dat over de onderkies heenligt traumatiseert. In dat geval spreek je van een pseudo-pericoronitis. Beide ontstekingsvormen behoeven behandeling door de tandarts. Deze behandeling kan varieren tot het uitspoelen van de ruimte rondom de kies, het verwijderen van het tandvlees eroverheen, tot extractie van de kies.
Beterschap!
Grts, Mignon