Hallo
Al drie jaar heb ik steeds weer last van ontstoken tandvlees.
Ik poets driemaal per dag en flos iedere dag maar het mag niet baten.
Ik denk dat het door mn laatste twee zwangerschappen ook niet echt beter erop is geworden.
Al met al heeft de tandarts er nooit wat aan gedaan.
Nou was ik gisteren bij de orthodontist ivm een te plaatsen beugel, en op de foto's was te zien dat mn bot al aan het afbreken is.
Ook heb ik sinds twee weken vreselijke pijn in mn hele mond wat naar mijn hoofd toe trekt.
Tijdens het poetsen doet mn tandvlees wel pijn, maar bloed amper. (ik rook trouwens niet)
Over anderhalve week heb ik een afspraak bij de mondhygieniste om alles eens goed schoon ta maken.
Volgens de orthodontist was het botniveau nog wel goed genoeg voor een beugel maar aangezien deze foto al van een maand geleden is en ik nu zoveel pijn heb, ben ik bang dat er straks niks meer te redden valt.
Of gaat botafbraak niet zo mega snel?
Ik maak me gewoon veel zorgen erover.
En wat betekent die pijn?
Alvast bedankt.
Groetjes.
Al drie jaar heb ik steeds weer last van ontstoken tandvlees.
Ik poets driemaal per dag en flos iedere dag maar het mag niet baten.
Ik denk dat het door mn laatste twee zwangerschappen ook niet echt beter erop is geworden.
Al met al heeft de tandarts er nooit wat aan gedaan.
Nou was ik gisteren bij de orthodontist ivm een te plaatsen beugel, en op de foto's was te zien dat mn bot al aan het afbreken is.
Ook heb ik sinds twee weken vreselijke pijn in mn hele mond wat naar mijn hoofd toe trekt.
Tijdens het poetsen doet mn tandvlees wel pijn, maar bloed amper. (ik rook trouwens niet)
Over anderhalve week heb ik een afspraak bij de mondhygieniste om alles eens goed schoon ta maken.
Volgens de orthodontist was het botniveau nog wel goed genoeg voor een beugel maar aangezien deze foto al van een maand geleden is en ik nu zoveel pijn heb, ben ik bang dat er straks niks meer te redden valt.
Of gaat botafbraak niet zo mega snel?
Ik maak me gewoon veel zorgen erover.
En wat betekent die pijn?
Alvast bedankt.
Groetjes.
Re: valt er wat te redden?
De pijn is gewoon de waarschuwing die het lichaam geeft dat er iets mis is (en die komt bij tandvleesproblemen meestal relatief laat, kan heel ver mis gaan zonder echte pijnklachten).
Laat eerst de mondhygieniste maar haar ding doen.
Nou ben blij te horen dat het niet zo snel gaat, en ik hoop dat als alles schoon is, het ook weer tot rust komt en ik het goed bij kan gaan houden.
Kan het kloppen dat die zwangerschappen er ook mee te maken hadden, want daarna werd het steeds erger.
Maar goed, na vier kids is het hier wel voldoende geweest :P
Om de ontsteking weer weg te krijgen, moet je vooral zelf flink aan de gang. Probeer dus de adviezen van de mondhygienist echt zo nauwkeurig mogelijk op te volgen.
Maar ik blijf me toch zorgen maken, ik had verwacht dat ze een pocketmeting zou doen maar dat is niet gebeurd.
Hoe kan ze dan weten dat het wel meevalt?
En één hoektand is sinds een maand erg gaan schuiven en kan ik ook op en neer wiebelen, dit is toch ook niet goed?
Als je toch een status wilt laten maken, dan is dat waarschijnlijk geen probleem. Je moet er alleen even naar vragen.
Ik reinig vaak ook eerst bij mensen waarbij ik de paro maar minimaal vind. Daarna is het een kwestie van goed in de gaten houden of de ontsteking daadwerkelijk weggaat. Er mogen ook best kleine pockets zijn, als ze maar niet bloeden. Want dat is er namelijk geen sprake van actieve paro.
Nou ja heb morgen een afspraak bij een andere mondhygieniste die wou ook nog even kijken voor me.
Ja ik ben iemand die zich snel druk maakt en ik wil gewoon zekerheid, erg ben ik soms hoor!
Maar de mondhygieniste zei dat ik daarna twee keer per jaar bij haar terug moet komen, zou dat voldoende zijn?
En weet iemand hier hoelang ik nog moet spoelen met de chloorhexidine?
Ik spoel nou een week of twee/ drie, op advies van de tandarts, moet ik gewoon doorgaan tot over drie weken en alles schoon is gemaakt?
Ik weet niet of het op de lange duur kwaad kan namelijk, ik ken dat spul niet zo goed qua bijwerkingen.
Alvast bedankt, steeds weer veel vragen, ben blij met dit forum! :D
Bel even die tandarts over de chloorhexidine. Welke heb je? Je kan het beste met perio-aid in combi met Bocasan spoelen om de verkleuringen tegen te gaan en om zoveel mogelijk bacterien aan te pakken. Het spoelen is trouwens enkel bedoeld ter ondersteuning van de eigen mondhygiene. Verwacht er dus niet te veel van. Hoe je het zelf schoonmaakt is van veel groter belang.
Valt dus wel mee.
Maar: ze zegt dat er wel een parodon-status gemaakt moet worden en vier zittingen om het schoon te maken: kassa: 1600 euro.
Mondhygieniste nummer 1 gebeld: die zegt dat ze dat ook had gezien maar geen reden vond om dure behandelingen te doen, en vind dat 1 zitting al voldoende is.
Ze wil me ook niet op kosten jagen met onnodige behandelingen, zegt ze.
HELP me, wat is wijsheid!
Ik weet dus echt niet of ik gewoon bij nr 1 moet blijven (schoonmaken drie kwartier) of bij nr 2 (schoonmaken viermaal een uur en status maken)
Wat denken jullie ervan?
Het is maar net wat je zelf wilt. 4 keer laten reinigen is zeker niet slecht, maar wel wat overdreven.
Als dit werkelijk is wat er betaald moet worden lijkt het me erg veel (of klopt dit wel mondhygienisten?) is het geen typefout in het bedrag Diamantine?
Puur afgaande op de pocketstatus zou ik echter "in zee gaan" met mondhygieniste 1 maar wel, en zeker het eerste jaar, om de drie maanden een afspraak maken totdat de mondhygiene helemaal in orde is. Dat poetsen en flossen 'niet baat', zoals u zegt, betekent waarschijnlijk dat u het niet goed doet. Er kunnen wel bijzondere redenen zijn waarom het niet werkt, maar die mondhygiene is toch het eerste waar goed naar gekeken moet worden. De mondhygieniste kan daar goed bij helpen.
Daarnaast is het vaak zinvol de mondhygieniste te blijven bezoeken. De frequentie daarvan kan in overleg met haar worden afgesproken. Vaak is het per 3 maanden of per 6 maanden. Volgens mij is die 50 euro die je er mee kwijt bent goed besteed. Een goed schoon en glad gebit houdt ook veel minder "vuil" vast.
Ze zei dat ze 300 tot 400 euro per uur vraagt.
Ik heb blijkbaar het verkeerde beroep gekozen, ben "maar" moeder van vier prachtige zonen :wink:
Spiegeltje, ik weet ook wel dat ik blijkbaar verkeerd poetste, of verkeerd flossen of zo..heb de afgelopen drie jaar ook veel stress gehad en drie maal zwanger (waaruit twee kinderen geboren), dus denk dat dat ook wel een factor was.
MH2 heeft dat rode spul op mn tanden gedaan (plakverklikker?) en er was te zien dat ik alleen de binnekant van mn voortanden wat beter moest poetsen en dat de rest er goed uitzag.
jeetje dat meen je niet, is 100 euro per uur normaal, ze zei me echt dat ze 300-400 per uur vraagt.
van dat bedrag vielen me de tanden spontaan uit mn mond :smt003
Ik vond het zo’n belachelijk hoog bedrag dat ik niet kon geloven dat het echt waar was (dacht idd vrijgevestigd en dan met de 1 ervoor teveel, en dan nog dacht ik wat duur).
Maar je keus is nu vast wel duidelijker, de laatste ga je vast niet heen, succes verder!
Groet, Hermina.
P.S. niks mis met het beroep wat jij gekozen hebt, krijg je dan wel geen 300 euro per uur voor, maar is wel heel respectabel :wink: .
Of ligt het eraan hoe snel iemand werkt?
Hmm ik herinner me ineens wat vreemde dingen:
Ik vroeg bij de tweede MH of het ook verdoofd kon worden met schoonmaken, toen zei ze: ja je kan toch wel wat pijn verdragen want ik mag niet verdoven zonder toestemming van de tandarts...
Hoe zit dat dan in elkaar, ze zei iets over geen papieren ervoor hebben?
En toen ik mn mond moest spoelen, moest ik in het bekertje terug spugen, mocht niet in dat wasbakje want dan werd het vies.
Ben ik nou zo raar of is zo een ding moeilijk schoon te maken? :smt001
Hoe dan ook, als de MH zegt dat ze `er geen papieren voor heeft` kan dat best kloppen.
Het "spoelbakje" of spittoon wordt inderdaad vies als je het gebruikt, en een bekertje gooi je weer weg :-). Tja, als de MH geen zin heeft de boel elke keer na gebruik goed schoon te maken zoals het dus hoort .... Maar zelf hoef ik nooit meer te spoelen bij MH of tandarts. Er is zelfs geen spittoon aanwezig aan de stoel. Alles wordt afgezogen.
(*) De mondhygienisten die van de recente 4-jarige HBO-opleiding komen hoeven hiervoor geen extra cursussen te volgen, want het zit al in de opleiding.
Beiden mondhygienisten viel het wel op dat ik mn gebit verder goed reinig, daar waren ze tevreden over.
Pseudo-pockets...alweer een nieuw woord. :o
nou ja, ik laat nog wel weten verder hoe het gegaan is. :smt003
Mooi zo.
Maar er was toch botverlies te zien op de foto's? Misschien gedeeltelijk speudo...
Als vrijgevestigde is het moeilijk anesthesie te geven, omdat het moeilijk dan moeilijk te bestellen is. Ook toestemming van de tandarts is nodig, maar die kan ze gewoon regelen! Er hoeft trouwens geen tandarts in de buurt te zijn voor het verdoven; dit valt ook onder de zelfstandige bevoegdheid, net als boren. Rontgenfoto's maken valt daar weer niet onder.
Als je een plakkleurtest doet, dan laat je inderdaad de patient het terugspugen in het bekertje. Die rode kleur krijg je echt heeeeel erg moeilijk weer uit het spitoon.
dat is inderdaad moeilijk schoon te maken, maar dat boeit in essentie niet. moet ze toch maar eens een cursus praktijkhygiene volgen.(zal wel te veel geld kosten, kan niet uit met 300-400 per uur...)
Het spittoon is inderdaad de grootste bacterieverzamelplaats in de praktijk , echter: je spuugt erin, je drinkt er niet uit! Bij wijze van spreken hoef je hem tussen patienten niet eens schoon te maken....
Visueel schoon is in dit geval schoon genoeg. En uiteraard de goede desinfectantia gebruiken voor de reiniging. Meer kan niet zo maar, maar hoeft ook niet.
Overigens: als er pockets van 5 zijn.. Ik zou als ik het lees bij de "'goedkope"" blijven, echter wel een status maken... Meten is weten. Dan weet je waar de probleempunten zitten. En weet je in het verloop van de tijd dus ook of het goed blijft gaan.
Maar ik wilde wel een keer m'n kleiknuisten even wassen bij binnenkomst. En nee, die heb ik toen niet in de pot gestoken.
Volgende week maandag de andere helft.
Mn tandvlees is nu erg gevoelig, ziet er erg rood uit, alsof ik ermee over straat ben geschuurd :-?
durf nog niet goed te poetsen maar het moet he :smt001
en dan over drie maanden weer terug komen, hopelijk is het dan goed genezen allemaal.
as donderdag moet ik bij de tandarts komen die de foto gaat beoordelen (hoeveel botverlies er nou is)
Dankzij internet :smt003 wist ik dus heel goed tot hoe ver kaakbot hoort te zitten.
En het zag er prima uit, het reikt tot net onder de glazuurrand.
Daarna de foto van drie jaar geleden ook nog ernaast gelegd en hoewel ik wel hou van het spelletje: zoek de de tien verschillen, zag ik geen enkel verschil.
Dus waar die ortho dat verhaal vandaan had dat mn kaakbot beetje weg is?
de behandelde kant geneest langzaam aan, doet nog wat pijn maar ik kan er weer mee eten :smt006