Hallo,
Misschien heeft iemand een antwoord op mijn vraag. Ik ben 26 en heb nog 2 melkhoektanden nou ja nu nog 1 omdat de ander al getrokken is ivm gaatje en slijtage. Nu ben ik door verwezen naar de ortho en krijg ik vrijdag het begin van mijn beugel (slotjes). Maar dan moet ik daarna naar de kaakchirurg om de blijvende tanden te laten vrijleggen???? en dan gaan ze er iets aan maken om de blijvende tanden naar beneden te trekken doormiddel van mijn beugel. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat en zijn er ergens voorbeelden van op het internet?????
alvast bedankt
Misschien heeft iemand een antwoord op mijn vraag. Ik ben 26 en heb nog 2 melkhoektanden nou ja nu nog 1 omdat de ander al getrokken is ivm gaatje en slijtage. Nu ben ik door verwezen naar de ortho en krijg ik vrijdag het begin van mijn beugel (slotjes). Maar dan moet ik daarna naar de kaakchirurg om de blijvende tanden te laten vrijleggen???? en dan gaan ze er iets aan maken om de blijvende tanden naar beneden te trekken doormiddel van mijn beugel. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat en zijn er ergens voorbeelden van op het internet?????
alvast bedankt
Re: halen van blijvende hoektanden
Om kort te gaan:
verdoven; tandvlees opzij; slotje op de hoektand plakken; dun draadje (=ligatuur) of kettinkje eraan, tandvlees weer dicht (hechtinkjes); ligatuur aan de beugeldraad vast.
Reken 15 minuten per kant (max)
Dat doen we meestal aan twee kante tegelijk.
Na 2 weken naar de orthodontist, die zet het geheel strakker.
SUCCES
PD wel wat vreemd dat je orthodontist je niet heeft voorgelicht, hoort er eigenlijk wel bij (vind ik).
Gaan ze allebei mijn blijvende hoektanden aan een goude kettinkje bevestigen en dan aan mijn beugel bevestigen. En dan na 2 weken mag ik terug komen bij de ortho en gaat hij kijken hoe strak ze komen. En dan elke keer bij de ortho worden ze strakker gezet.
Ben erg zenuwachtig maar ook benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen en hoe lang het wachten is op het eind resultaat! En natuurlijk hoe het er dadelijk na de hele beugel behandeling uit gaat zien maar ja dat duurt nog even eerst woensdag nog overleven! :roll:
Bij mij is toen het hele behandelplan stopgezet, (moeder in scheiding, geen geld ervoor bla bla), en hebben ze t draadje kort geknipt, en vijf jaar later heb ik het bij de kaakchirurg laten verwijderen :tand, slotje en draadje)
Wat ik wel weet is dat je rondom dat draadje wat uit je tandvlees komt, goed moet poetsen want het is een mooie opening naar binnen toe voor bacterieën.
Die wanddelen langs het draadje gewoon naar binnen.
Succes!
Was die aangetast? Was het niet mogelijk hem alsnog met beugel naar beneden te halen?
De tand ook laten weghalen omdat die als een dike bult in mn gehemelte zat en pijn deed.
Nou ik ben weer terug van de kaakchirurg met een pijnlijk en verbouwd bekkie!!
Het ziet er erg bloederig uit moet ik zeggen en ik moet over 2 weken naar de ortho en gelukkig heb ik die afspraak al staan dus dat was geen probleem. De kaakchirurg vond ze wel erg vast liggen en verwacht dat mijn beugel veel kracht zal moeten uitoefenen om ze naar beneden te krijgen! Ben dus erg benieuwd?
Bij de vorige keer met alleen vrijleggen en niks bevestigen meer pij gehad. Het is wel helemaal blauw en paars en het ziet er raar uit zo een kettinkje uit je gehemelte. De tanden en de slotjes zie je namelijk niet dus er komt een ketinkje uit net of die er uit groeit. Het enige nadeel is als ik spoel met die voorgeschreven vloeistof of als ik water drink dat het dan nog een heel klein beetje bloed an een kant. Misschien wat opgedroogd bleod dat dan los komt of gewoon 'vers' bleod dat weet ik niet.
Vandaag bij de orthodontist geweest en die heeft beide kettinkjes strak vast gezet aan de beugeldraad. Er zitten nu 2 draden door mijn beugel. Het zit lekker strak!
Maar ook zit er een dun draadje 'gevlochten' om de slotjes van de 4 voortanden. Weet iemand hier de reden van???
Het is in totaal een aardig 'hekwerk' geworden!