VERSTANDSKIES WEET GEEN RAAD MEER HELP !!

Author:
Melvin073
Posted:
zo, 03/09/2008 - 21:16
Hallo, ben een jongen van 19 jaar.

ik ben 14 dagen geleden naar de tandarts geweest voor controle, geen gaatjes en alles zag er goed uit, tevens had de
tandarts foto's gemaakt, en hij zei dat mijn verstandskiezen door kennen komen maar ze groeiden mooi recht zei die, afgelopen vrijdag avond kreeg ik ligt kloppingen achter in mijn mond (onder het tandvlees) die nacht heb ik door het huis gekropen van de pijn.
gister was het mooi weg, voelde het helemaal weg trekken.
maar vanmiddag begon mijn tand ervoor te kloppen en als ik erop bijt met mijn boven tanden voel ik wel een beetje pijnlijk drukkerig gevoel...

kan dat komen door die verstandkies die doorkomt ?
of moet die tand ook een WKB krijgen ?
en de pijnstillers slaan ook niet erg aan ik heb ubrifen600 en zetpillen 1000mg maar helpen ook niet meer

dus ik weet het niet meer nu...

alvast bedankt ! Melvin
Spiegeltje

Als je verstandskies doorkomt, kan dit behoorlijk pijnlijk zijn.
Je kies moet door het bot en het tandvlees naar boven/buiten komen. Als er een klein stukje van de tand doorgebroken is, zit er over de rest nog een lapje tandvlees. Onder dit tandvlees kunnen etensresten komen te zitten die een ontsteking kunnen veroorzaken. Dit kan ook veel pijn geven. In het algemeen kun je wel stellen dat als de pijn zo erg is dat pijnstillers niet helpen je rustig de tandarts kunt bellen om er even naar te laten kijken. Misschien is er dan toch ergens een ontsteking.

Een wortelkanaalbehandeling wordt overigens op een verstandkies vrijwel nooit gedaan, als dat nodig mocht zijn dan wordt de kies meestal getrokken. Dat is niet erg, want de verstandkiezen kun je missen als kiespijn :)

Als het alleen een oppervlakkige ontsteking van het tandvlees is dan kan dat wel worden behandeld met een desinfecterend middel. Als de onsteking steeds terugkomt is dat ook reden om te trekken. Ook een niet of niet helemaal doorgekomen verstandkies kan worden verwijderd.
zo, 03/09/2008 - 22:47 Permalink
Mignon

Wat vervelend voor je Melvin,

Wat Spiegeltje zegt is juist: doorkomende verstandskiezen kunnen idd pijnlijk zijn. Een zenuwontsteking in een verder gezonde kies is zeer onwaarschijnlijk. Echter; het tandvlees dat over de verstandskies heen ligt kan geirriteerd raken door voedselimpactie. Er ontstaat een zogenaamde pericoronitis. De tandarts kan hier 2 dingen aan doen: hij kan het tandvlees dat over de kies heenligt wegsnijden of de ruimte eronder uitspoelen. Het kan ook zijn dat de kies in de bovenkaak het tandvlees dat over de ondermolaar heen ligt traumatiseert. In dat geval is er sprake van een pseudo-pericoronitis. Behandeling bestaat meestal uit extractie van beide verstandskiezen. Het lijkt me verstandig om morgen even contact op te nemen met je tandarts. Veel beterschap!

Grts, Mignon
ma, 03/10/2008 - 19:46 Permalink
Melvin073

Nouw ik heb de tandarts gebelt vanwege omstandigheden kan ik daar donderdag pas terecht. maar de pijn is al stukken minder.. alleen rechts onder in mijn kaak is het heel gevoelig (als ik onder mijn kin druk).

dit is pas mijn 1ste verstandskies die doorkomt... dus heb er totaal geen ervaring mee.

melvin
ma, 03/10/2008 - 22:04 Permalink
Melvin073

mijn pijn trekt al wel weg gelukkig alleen af en toe en kloppend gevoel nog.

alleen als ik rechts onder mijn kin druk, dus bij mijn keel doet het nog wel pijn/gevoelig. maar ik kan gewoon weer lekker slapen dat vind ik het aller belangrijkste. maar donderdag even langs de tandarts toch even foto's enzo laten maken..

gegreot
di, 03/11/2008 - 23:17 Permalink
Melvin073

UPDATE, zoals beloofd, kom nu net precies van de tandarts, heb mijn klachten gemeld maar wat blijkt nou, het was mijn verstandskies niet die pijn deed op de foto bleek dat mijn kies die ervoor zat een WKB nodig had, was helemaal ontstoken tot aan het kaakbot toe. hij heeft die kies net wel "Dood" gemaakt. maar mijn verstands kies komt ook door maar daar kon de pijn niet vandaan komen maar hij moet er wel uit want is is net wel schever gaan groeien zag ik net op de foto.
do, 03/13/2008 - 17:13 Permalink