Kauwklachten

Author:
Bouwe
Posted:
di, 03/11/2008 - 11:27
LS,

Eind januari heb ik een klein gaatje laten vullen. Na twee dagen napijn te hebben gehad was ik klachtenvrij. Nu twee week geleden heb ik kauwklachten aan de zijde waar geboord is. Bij het kauwen aan die kant is het pijnlijk, pijnscheut. Bij het drinken van thee of frisdrank heb ik geen problemen. Ook poetsen daar is geen probleem.

Nu ben ik een dikke week geleden naar de spoedtandarts geweest. Die heeft een foto gemaakt en de vulling wat bijgeslepen. Op de foto waren geen bijzonderheden te zien, hij adviseerde om de betreffende kies een tijdje met rust te laten. Toch hou ik die klachten. Wat kan er verder nog aan de hand zijn?
Mignon

Het feit dat het ging om een klein gaatje en dat je geen last hebt bij het eten of drinken van warm/koud zouden minder waarschijnlijkheid geven aan een zenuwontsteking. De tandarts heeft de nieuwe vulling wat ingeslepen om de kies zo wat te ontlasten. Het kan zijn dat een te hoge vulling de druk op de kies verhoogde. Je zegt dat je alleen last hebt bij kracht op de kies. Heeft het slijpen van de noodtandarts wel enige verlichting gegeven? Sommige mensen moeten een periode wennen aan een nieuwe vulling. Dit hoor je vaker van witte composieten. De krimpspanning die tijdens het uitharden van het restauratimateriaal ontstaat kan gevoeligheid veroorzaken die enkele uren tot weken kan aanhouden. Ik zou het advies van de tandarts volgen en de kies proberen wat te ontzien de komende tijd. Geef hem wat rust en kijk hoe het reageert.

Beterschap, grts Mignon
di, 03/11/2008 - 13:34 Permalink
Bouwe

Hoi Mignon,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. :D

Het feit dat het ging om een klein gaatje en dat je geen last hebt bij het eten of drinken van warm/koud zouden minder waarschijnlijkheid geven aan een zenuwontsteking.

De tandarts zei dat het een klein gaatje was, hij verwachte geen heftige krimpspanning zoals de vorige keer. Bij mijn vorige vulling een jaar geleden heb ik vier weken last gehad. Om 11:00 had ik de afspraak om te vullen en om 11:15 stond ik alweer buiten. Uit de tandartsrekening kan ik inmiddels opmaken dat het gaat om el.nr. 19 met een 1-vlaks restauratie, kan dat?

De tandarts heeft de nieuwe vulling wat ingeslepen om de kies zo wat te ontlasten. Het kan zijn dat een te hoge vulling de druk op de kies verhoogde. Je zegt dat je alleen last hebt bij kracht op de kies. Heeft het slijpen van de noodtandarts wel enige verlichting gegeven?

Ik mijdt momenteel zoveel mogelijk om aan die kant te kauwen. Wel is de gevoeligheid afgenomen in vergelijking met de week voor mijn bezoek aan de weekendtandarts. Wel is het zo dat op sommige momenten bij een trilling (neuriën) het wat gevoeliger wordt. Ik heb inderdaad alleen last bij het kauwen, drinken is geen probleem.

Sommige mensen moeten een periode wennen aan een nieuwe vulling. Dit hoor je vaker van witte composieten. De krimpspanning die tijdens het uitharden van het restauratimateriaal ontstaat kan gevoeligheid veroorzaken die enkele uren tot weken kan aanhouden.

Hoe zou het dan kunnen dat ik de eerste drie weken na mijn behandeling (afgezonderd van de eerste twee dagen) geen last had en daarna opeens wel? Kan daar enige vertraging inzitten? Zoals eerder vermeld heb ik vorig jaar ook last gehad van een vulling, maar dat begon direct na het vullen. Zou de vulling wellicht te dicht bij de zenuw zitten of is die kans gering?
wo, 03/12/2008 - 19:21 Permalink