kaakchirurg verwijdert verstandskies en per ongeluk kroon

Author:
Siempje
Posted:
vr, 03/14/2008 - 23:07
Waarde forum bezoekers,

Afgelopen woensdag ben ik bij de kaakchirurg geweest voor een extractie van een verstandskies rechts boven (de 1-8?)
dit is allemaal vlekkeloos verlopen, hulde hiervoor!
alleen naast mijn verstandskies zit een kroon.
bij het wrikken om de verstandskies eruit te krijgen is de kroon losgeraakt.
De kaakchirurg heeft de kroon er weer opgeplakt, maar deze is een dag later weer los gekomen helaas.

nu heb ik een vraag!

1. ik moet nu naar de tandarts om het weer te laten repareren... wie gaat dat betalen? is dat voor mezelf of voor de kaakchirurg.
mecánico para …

Is best een aardig lastig verhaal. Want de kaakchirurg veroorzaakt de problemen, echter in het voortraject zit de adder. Als je een kroon gaat plaatsen op de kies #7 (kies met kroon) dan behoor je tevoren te kijken of er een #8 (verstandskies) achter zit en wat de toekomst daar gaat bieden.

Dus bedenk welke het meest op u van toepassing is.

1) Tandarts plaatst die kroon terwijl die weet dat die kies scheef erachter staat en nooit zonder problemen zal doorkomen? Dan kan het een indicatie fout van de tandarts zijn.

2) Tandarts plaatst kroon op #7 na herhaaldelijk attenderen op de de verstandkeis problemen erachter. Dan bent u geinformeerd over de problemen en heeft u met informed conscent de problemen zelf ingeschat en klein bevonden.

3) Kaakchirurg weet het en verteld het. Riscio geaccepteerd? zou kunnen

Kortom, er zijn wat mogelijkheden waarbij je daarna moet afvragen. stel ik plaats de kroon nu terug, kan dan zonder problemen? De kaakchirurg heeft niet de optimale fixatiecementen namelijk. De tandarts wel. Die kan ook beoordelen of de stomp goed genoeg is gebleven. Dus geen breuk in de rest van de kies of vulling onder de kroon.
En Dan nog het laatste, had de kroon wel genoeg houvast, en is dat nog steeds zo. Dat lijkt heel erg op het vorige, maar is meer een tandtechnisch vraagstuk.

Dus ik zou uiteindelijk die kroon door de tandarts opnieuw laten vastzetten, dat is een eerste stap, en aan de hand van wat hierboven staat eens kijken waar u in het plaatje past. overigens, opnieuw cementeren kost weinig en wordt doorgaans in de aanvullende verzekering vergoed. Dan blijft de vraag wordt het een principe questie of niet. En als u ouder dan 25 bent, de kroon er net op zit en di everstandskies al langer op de nominatie stond maakt u steeds minder kans uw principes hard te kunnen maken.

evengoed succes
za, 03/15/2008 - 09:05 Permalink
Siempje

even wat aanvullende info betreffende de reactie.

ik ben 25.

die kroon zit er al meer dan een jaar op.
Er was voordien geen noodzaak om de verstandskies te trekken omdat deze netjes doorkwam, geen problemen veroorzaakte, en er op het moment van kroon plaatsing niets mis mee was.

bij mijn laatste tandarts controle bleek dat er een gaatje in de verstandskies zat, welke de tandarts niet goed kon / durfde te behandelen, we hebben toen in overleg besloten om toch maar voor een extractie te kiezen.

bij het verwijderen van de verstandskies heeft de kaakchirurg vooraf niets gezegd over het mogelijk los komen van de kroon.
tijdens de behandeling zei de kaakchirurg dat de kies eruit was, het wondje gehecht, maar dat alleen nog even een kroon terug geplaatst diende te worden.

als ik zo het verhaaltje lees kan ik concluderen dat de kosten voor het terugplaatsen vrij laag zijn. en mogelijkerwijs nog vergoed ook!

het gaat mij in dit geval niet om de kosten, maar meer om het principe.
niet dat ik de kaakchirug aansprakelijk wil stellen. want gezien de lage kosten is dat niet eens rendabel.
za, 03/15/2008 - 16:04 Permalink
vV

behoort m.i. gewoon tot de pech en risico die sommige zaken nu eenmaal met zich meebrengen. Terugplaatsen kost asl er geen andere schade is zeg maar 20,-, door de meeste verzekeringen nog vergoed ook.
Het is nu eenmaal niet mogelijk alles te voorzien..(anders was die verstandskies er wel eerder uitgehaald...) En ook met verwijderen van een verstandskies is er risico op complicaties..heel wat ergere ook nog dan alleen maar een losgekomen kroon.
za, 03/15/2008 - 17:14 Permalink