Draadje en beugel?

Author:
Pipo1
Posted:
zo, 03/16/2008 - 21:23
Ik ben 33 jaar en heb inmiddel 18 maanden boven en onder brackets gehad. Mijn tanden staan nu mooi recht en deze week krijg ik zowel boven als onder, achter de tanden draadjes gezet. De week erna gaan dan de brackets eraf.
Maar nu zegt de ortho dat ik daarna terug moet komen en weer moet "happen" voor een beugel die ik eerst dag en nacht moet dragen en vervolgens moet afbouwen naar alleen nacht en dan helemaal niet meer. Deze beugel wordt dan zo'n beugel met een draadje voor, en overigens alleen boven.
Ik vind dit eigenlijk een beetje vreemd. Ik heb toch al een draadje aan de achterkant, ik begrijp dus ook de meerwaarde hier niet van. Of is dit toch een standaard procedure?
BJN

Je 'draadje' (spalk) zit boven achter de 4 of 6 voorste tanden. Als de rest (van de hoektand naar achteren) ook is verschoven door de beugel, dan is het handig een nachtbeugel te maken. Zo heb je alle zekerheid dat er niets kan verschuiven. Ook als de boven spalk onverhoopt losgaat heb je dan de nachtbeugel om stabiliteit te bieden. Op termijn laat je de nachtbeugel steeds vaker uit. Meestal is het veilig om na 18 maanden langzame afbouw tot 1x/w dragen te komen. Ik denk dat ze bij de plaatsing van je nachtbeugel wel wat uitleg gaan geven.....
ma, 03/17/2008 - 13:20 Permalink