Implantaten voor 19 jarige ?

Author:
Felix2
Posted:
di, 03/18/2008 - 12:30
Forumleden,

Zal jullie een groot intro besparen, en gelijk ter zake komen...

Ben inmiddels 19 jaar en ben mijn gebit eigenlijk zat. Heb per controle gemiddeld 2 of 3 gaatjes, en de laatste tijd wordt het steeds erger. Er ontstaan de laatste tijd steeds meer gaatjes onder oude vullingen die er daardoor weer uitgeboort moeten worden, wat vervolgens een maand lang pijn tot gevolg heeft. Jullie denken dat ik waarschijnlijk zeer ongezond en zoet eet, maar dit valt best mee. Producten met prik sluit ik al uit en ook snoepen is beperkt tot twee of drie snoepjes per dag.

Nou stelde de tandarts voor om dan toch maar twee of drie wortelkanaalbehandelingen te doen, zodat het pijnlijke gevoel verdwijnt. Ook moesten mijn twee onderste verstandskiezen eruit worden gesneden door de kaakchirurg omdat deze wat scheef aan het groeien waren. Geen prettig vooruitzichtje dus :( .

Voor de rest ziet mijn gebit er redelijk uit, en staat het ook wel allemaal vrij recht. Het is alleen dat ik gewoon een beetje zat ben van al die bijkomende problemen....

Op mijn kalender staat nu dus:
- drie gaatjes vullen (eigenlijk standaard)
- twee of drie wortelkanaalbehandelingen
- één of twee minder plezierige afspraken bij de kaakchirurg

Nou vroeg ik me dus af of het niet veel aantrekkelijker is om een gehele gebitsprothese te nemen (kwa behandelingen is het niet veel meer, en ik voorkom gezeur in de toekomst) ? Ben dan wel wat jonger, maar doe het liever in 1x goed dan dat ik nu die hele rits plezierige behandelingen afwerk, waarna ik de komende 10 jaar alsnog gemiddeld twee of drie gaatjes per controle heb :(. Het lijkt mij gewoon heerlijk om eens van al dat gezeur af te zijn (of zie ik dingen over het hoofd ?).
vV

Ben dan wel wat jonger, maar doe het liever in 1x goed dan
nu ja een volledige prothese op deze leeftijd valt bij mij niet onder ""goed"". Want dan beginnen de problemen pas echt. En niet voor iedereen is implantaten met prothese de oplossing.

Ik zou eerst eens kijken of de oorzaak achterhaald kan worden, of er wellicht meer preventie noodzakelijk is etc. Laat anders eens een second opinion doen. Iemand die er met een frisse blik tegenaan kijkt zonder belast te zijn met kennis over de voorgeschiedenis wil er nog wel eens anders tegenaan kijken.
di, 03/18/2008 - 12:51 Permalink
vV

wanneer de eigen tanden/kiezen vervangen worden door een prothese gaan de kaakwallen slinken, waardoor het houvast voor de prothese minder wordt. Hoe jonger de prothese geplaatst wordt, hoe eerder dit probleem zich aandient. Overigens wordt er altijd heel gemakkelijk gedacht: dan gaan we implantaten plaatsen. Nu ja bedenk dat verzekeraars wel steeds strenger worden bij afgeven van machtigingen daarvoor. En het dus niet gegarandeerd is dat het ook toegestaan wordt. En dat er dus gewacht moet worden (vele jaren) tot d ekaak wel zover geslonken is dat het mag.

Een second opinion doe je niet in dezelfde praktijk bij een andere tandarts maar bij een heel andere praktijk liefst zelfs buiten het werkgebied van de eigen tandarts. Om volledige onafhankelijk te waarborgen.
di, 03/18/2008 - 13:17 Permalink