De pijn is echt erg!iemand ervaring?

Author:
sjnoezel
Posted:
zo, 03/16/2008 - 20:42
hallo,
afgelopen donderdag heb ik een wkb gehad.Moet er wel bij zeggen,had het afgelopen zomer al,en moest alleen nog de laatste behandeling,maar die is uiteindelijk een half jaar uitgesteld.Eigen schuld,maar ben als de dood voor de tandarts.Maar goed,nadat ik weer last kreeg,donderdag toch gegaan.Behandeling zonder verdoving gehad,want volgens ta zou het geen pijn doen.Deed het eerst ook niet,tot de laatste "vijl",werd in men stoel gedrukt van de pijn maar goed.Toen gevuld en zo moest het goed zijn.
Nu heb ik dus nog steeds erge pijn.Steken en ook last van mijn oor en hoofd.De tand zelf is wat gevoelig,maar erboven zit iets hards.Een stukje tand of vulling lijkt het wel..Mijn gehemelte eromheen is ook open.Kan het zijn dat de vulling afgestoten word en dat de pijn veroorzaakt,of staat me nog een behandeling te wachten?
Alvast bedankt voor de reacties,hoop dat het een beetje duidelijk is!
Groetjes
goldylocks

Heeft de tandarts wel een foto gemaakt nadat de behandeling afgerond was? Zo kunnen ze namelijk zien of alle kanaaltjes goed schoon waren, en of alles tot de wortelpunt goed opgevuld was. Het gebeurt namelijk wel eens dat ze niet helemaal tot de wortelpunt zijn gekomen, waardoor er nog ietsvan de ontsteking overblijft. Het kan volgensmij zijn dat dit zich vanzelf weer herstelt, maar als je twijfelt zou ik gewoon je tandarts bellen en het probleem uitleggen. Misschien kunnen ze dan alsnog een foto maken
ma, 03/17/2008 - 10:50 Permalink
Mignon

Inderdaad. En het kan ook voorkomen dat de vulling te lang is. In dat geval reikt de vulling voorbij de wortelpunt. Het vulmateriaal kan ter plaatse een ontstekingsreactie veroorzaken. De steek die je voelde bij het laatste vijltje zou kunnen betekenen dat het laatste vijltje te lang is geweest. Op het moment dat de wortelpunt wordt gepasseerd en het vijltje in het kaakbot terechtkomt kan een pijnscheut worden gevoeld. Als de apicale afsluiting is verwijd met de laatste (te lange) vijl kan het goed zijn dat de uiteindelijke kanaalvulling ook wat te lang is. Dit zou dan op de foto te zien moeten zijn. Ook wil het wel eens gebeuren dat er spoelmiddel wordt doorgeperst. Dit kan ook een heftige reactie geven. Ik hoop dat je snel van je klachten wordt verlost.

Veel sterkte en beterschap, grts Mignon
do, 03/20/2008 - 00:45 Permalink
sjnoezel

nou,ik ben dus maandag teruggegaan..en heb een antibioticakuur gehad..
tandarts zei,dat de ontsteking vanzelf had moeten gaan liggen,maar omdat ik nogal lang had gewacht..was die erg onrustig..
eerste dag nog erg veel pijn gehad,maar nu is het steeds minder!
dankjewel voor jullie reacties!
groetjes
do, 03/20/2008 - 13:17 Permalink