kloppend gevoel en bult aan binnenkant

Author:
Sol
Posted:
do, 03/20/2008 - 15:10
Hoi,

Sinds gisteren is het bij mijn kies opeens gaan kloppen, dit is een kies die zo een twintig jaar geleden behandeld is door middel van een wortelkanaal behandeling, afgelopen januari heb ik er een foto van laten maken, en moet ik dus naar de endo toe, daar kan ik 9 april terecht.

Alleen is het nu dus gaan kloppen en heb ik een bult op de binnenkant van mijn kies zitten, ik heb gisteren gelijk de tandarts gebeld en hij geeft mij nu een antibiotica kuur.

Mijn vraag is nu zal dit nu wel helpen ook omdat er nu een bult bij is gekomen, ik neem aan dat dat een ontsteking is, ook als ik mijn kies aanraak is hij ontzettend gevoelig, ik dacht altijd dat als je een wortelkanaal behandeling hebt gehad dat de kies dan niet meer gevoelig zou zijn.

Kan iemand mij wat meer vertellen, bah de paasdagen komen eraan en dan nu weer rondlopen met pijn :x

Alvast bedankt!

Gr. Sol
Mignon

Beste Sol,

de bult aan de binnenkant van je kaak is idd een ontsteking; abces. De ontsteking aan de wortelpunt heeft zich uitgebreid in het bot en is door de botwand heengebroken. De ab kuur zal de ontsteking inperken.

De pijn die je voelt wordt veroorzaakt door zenuwvezels die in het kaakbot liggen. Wanneer je op de kies drukt neemt de druk in de ontsteking toe en raken de zenuwvezels geprikkeld. Dit geeft een pijnsensatie.

Ik begrijp dat je bent doorgestuurd naar de endodontoloog voor een herbehandeling. De ab kuur zou in 3 dagen zijn vruchten moeten afwerpen. Als het goed is is de pijn dit weekend dus al een stuk minder.

Fijne paasdagen en veel beterschap, grts Mignon
do, 03/20/2008 - 22:01 Permalink
Sol

Hoi Mignon,

Bedankt voor je reactie, en je hebt gelijk de gevoeligheid van de tand is al een stuk minder.

De bult was vanmorgen nog vrij groot en plotseling was hij een stuk minder, ik neem aan dat de ontsteking dan minder is, of dat het push wat er in zat (bah) zijn weg naar buiten heeft kunnen vinden.

Ik ben in ieder geval opgelucht dat de meeste spanning ervan af is.

Denk je dat als het zo diep zit dat ze de kies dan nog wel kunnen redden?

Gr. Sol
vr, 03/21/2008 - 13:06 Permalink
Mignon

Beste Sol,

als een kies al een wortelkanaalbehandeling heeft gehad en dan opnieuw ontstoken raakt zijn er 2 mogelijkheden om te behandelen:

-herbehandeling
-apexresectie ofwel wortelpuntamputatie

Het ligt aan de situatie en de ervaringinstelling van de tandarts waartoe hij zal besluiten. Hij zal de oplossing kiezen die in jouw geval de beste kans van slagen heeft. Voor een beschrijving van bovenstaande behandelingen kun je terecht onder het kopje 'algemene informatie' op deze site.

Veel succes, Mignon
za, 03/22/2008 - 03:37 Permalink