Pijn in mijn kiezen na een middag buiten

Author:
Kiekje
Posted:
zo, 03/23/2008 - 19:39
Ik ben een half jaar geleden na controle bij de tandarts voor vervanging van mijn amalgaam vullingen gegaan. Twee tegelijk aan de linkerkant onder. Van 1 blijf ik maar last houden, de witte vulling was te hoog en is een paar keer afgevijld en op het laatst is mijn kies aan de bovenkant afgevijld maar ik kan nog steeds niet iets wat harder was dan zacht brood kauwen. De tandarts vertelde mij dat ik waarschijnlijk gevoelig was voor de onderlaag die in de kies zat en dat hij er toch nog een keer uit moest. Maar eerst wilde ze de vullingen aan de rechteronderkant vervangen want 1 daarvan was al lek ( ook amalgaam) Dit was eind januari 2008. Met flink geweld is er geboord en ik heb de napijn op kunnen vangen met Brufen. Nu ben ik een paar keer een middag in de buitenlucht geweest en iedere keer begint er na een minuut of 10 een vreselijke pijn op te komen. Alsof je een flinke dreun op je wang hebt gekregen. In het dagelijkse leven kan ik ook nog steeds geen koude vloeistoffen als kraanwater aan die kant hebben en aan de rechterkant kan ik nog steeds niet normaal kauwen. Is het gewoon een kwestie van afwachten en hopen dat het minder gaat worden of is een bezoek gerechtvaardigd ? ( bij de laatste keer afvijlen zei ze dat sommige mensen nu eenmaal meer pijn voelen als anderen...) Ik vind het zo jammer dat ik nu met Pasen alweer een vreselijke pijn heb.
Ik hoor het graag van u !
Kiek
Mignon

Hoi Kiek,

Helaas komt het nogal eens voor dat mensen moeilijk kunnen wennen aan een nieuwe composiet (witte) vulling. Het kan soms zelfs wel enkele maanden duren voordat de vulling volledig wordt geaccepteerd. Aangezien je geen koude kunt weerstaan denk ik dat er wel eens sprake kan zijn van een geirriteerde zenuw. De zenuw kan tijdens het boren en vullen van een kies een behoorlijke opdonder krijgen en reageren met een ontstekingsreactie. Aangezien jouw klachten niet afnemen en eigenlijk alleen maar toenemen is het denk ik verstandig om nogmaals bij je tandarts langs te geen. Deze kan mbv enkele testjes en eventueel een rontgenfoto bepalen wat er aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden.

Beterschap!

Grts, Mignon
ma, 03/24/2008 - 00:01 Permalink