Endodontie

Author:
Irisje
Posted:
ma, 03/24/2008 - 21:00
Hoi,

Ik had een vraagje, ik doe de opleiding tandartsassistente en nu is er bij ons in de klas naar voren gekomen hoe met behulp van welke middelen komt de tandarts tot zijn diagnose om een endo te starten? dus een hele hoop antwoorden.. maar aangezien ik bij 1 adres stage loop wil ik graag weten hoe andere tandartsen in ons land het doen en als die het mij uit zouden willen leggen heel graag(A)

Groetjes Iris
mecánico para …

eerst komt de opmerking van de patient: kies of tand doet zeer.
dan vraag je een aantal zaken voor je iets gaat testen.

Algemeen:

- Is er net iets gebeurd aan je gebit (als je de patient niet kent)

Specifiek:

- Kan je aanwijzen welke?
- Is het soms of continu?
- Is het op te wekken door iets te doen? (warm,koud, dichtbijten of juist los laten na bijten)
- Wordt het minder als je bijv koud drinkt?
- Hoe lang houdt de pijn aan?
- Heb je er in de loop van de dag steeds last van?
- Straalt het uit?
- Zijn er spontane klachten of is hetalleen als je iets "doet"

Dan kijken, tandvlees beoordelen, vulling bekijken, slijtage bekijken, bewegelijkheid bekijken, met vingertop iets tegen tand duwen (iets subtieler dan er met de achterkant van de spiegel op tikken, zeker bij kinderen).

Bij klachten zijn recente bitewings aardig, maar is een solo handig. In de tussentijd van het ontwikkelen (toch wel 30 seconde) zou je een koude test kunnen doen. altijd referentie aan de buren doen zodat je een normale en een abnormale reactie kan relateren.

tja, en dan is het aan de antwoorden en de foto of je de endo gaat starten of verder wil gaan kijken. zeker als er wel klachten zijn, maar de de veroorzaker niet duidelijk is aan te wijzen, mag je verder.
Dan kan je selectief verdoven, van achter naar voren in de bovenkaak. in de onderkaak is dat wat lastiger. Eventueel een proefboring als je echt twijfelt over vitaliteit en niet goed kan testen door een te groete vulling ofzo.

kortom, werk zat (overigens, dat hoeft geen 10 minuten te duren allemaal natuurlijk) gericht vragen stellen en hoofdzaken eruit pikken. ALs je dan denkt HA dat is het, moet je proberen met vragen dat juist onderuit te halen, niet te onderbouwen. Waarom? het is makkelijk suggestief te vragen, maar juist de antwoorden die je NIET wilt horen bepalen of je de endo wel of niet starten zal.

lastige materie hoor
ma, 03/24/2008 - 21:13 Permalink