Een 1 1/2 maand geleden heb ik een tijdelijke vulling in mijn kies gekregen. Begin juni moet ik terugkomen voor een wortelkanaalbehandelijk van 3 kwartier. Nu is er vandaag van een andere kies een stukje (zijkantje) afgebroken, heb er geen last van. Wat kan ik het beste doen. Gewoon afwachten en hopen dat ik er geen last van krijg of een eerder afspraak gaan maken?
P.s de tijdelijk vulling geeft steeds meer een drukkend gevoel.
P.s de tijdelijk vulling geeft steeds meer een drukkend gevoel.
Re: tijdelijke vulling en een stukje kies afgebroken
Ik denk dat je niet a la minuut naar de tandarts hoeft voor het afgebroken stukje kies. In geval van een glazuurfractuur kan meestal volstaan worden met afronden van de schere randjes. Als echter tandbeen blootligt kan vloeistofverplaatsing in deze kanaaltjes de zenuw kan irriteren. Je voelt dus wel wanneer dit het geval is.
Dat de druk op de kies met een noodvulling toeneemt is als volgt te verklaren: de ontsteking die aan de wortelpunt aanwezig is bouwt druk op en de druk op de kies is daarom extra pijnlijk. Aangezien de ontsteking groeit tot aan de wortelkanaalbehandeling plaatsvindt, zal het kauwen ws pijnlijker worden. Nog even volhouden dus!
Grts, Mignon