Twee weken na flapoperaties, update: zenuw ligt bloot

Author:
Caro.
Posted:
zo, 03/16/2008 - 13:37
Bijna 2 weken geleden heb ik twee flapoperaties gehad, rechtsboven en rechtsonder achteraan.

Nu zit ik met een probleem en ik weet niet of ik hiervoor de parodontoloog moet bellen.
Rechtsonder gaat het prima, normale napijn, maar niets ernstigs.
Rechtsboven ging het ook goed, tot de dag nadat de hechtingen eruit waren gehaald. Dit is afgelopen dinsdag gebeurd.
Woensdag begon de pijn: de twee kiezen waren niet aan te raken, zelfs niet zachtjes met mijn tong.
Zoet eten doet vreselijk veel pijn en gaat dwars door mijn hele hoofd heen.
Ik moet het goed schoonhouden uiteraard en poetsen gaat dan nog wel, maar op het moment dat ik tussen de twee kiezen in een heel klein ragertje zet, flitst de pijn weer door mijn hoofd.

Het lijkt mij op zenuwpijn, al heb ik niet gigantische pijn als ik het niet aanraak. Dan is het gewone zeurderige pijn.
Maar bij aanraking (van de wond neem ik aan), dan is het geen normale pijn meer.

Ik ben bang dat de zenuwen open liggen :-?

Nu heb ik zelf 3 mogelijke oorzaken bedacht:

- ontsteking, alhoewel het geen kloppende pijn is
- de wond ligt nog te ver open en daardoor de zenuwen bloot, dit zal neem ik aan vanzelf genezen?
- de derde mogelijkheid en mijn nachtmerrie: er is teveel tandvlees verwijderd en daardoor liggen de zenuwen bloot :o
Is dit mogelijk? Is dit een risico van een flapoperatie? Ik zie dus helemaal voor me dat ik nu zenuwbehandelingen aan deze kiezen moet hebben of dat ze zelfs getrokken moeten worden.

Ik had al mijn moed bij elkaar geraapt voor deze operatie (had er al één achter de rug die ook niet vlekkeloos is verlopen) en nu loop ik dus behoorlijk te stressen.

Is deze pijn normaal na een flapoperatie? Bij aanraking (of bij het eten van zoetigheid) knalt er dus een hele scherpe pijnscheut door mijn hoofd. Het lijkt een beetje op dezelfde pijn die je hebt als de tandarts per ongeluk bij het boren een zenuw raakt. Ik zit dan dus echt tegen het plafond. Na een aantal seconde neemt de pijn langzaam af, maar het geheel is dan zeker nog een uur extra gevoelig.

Wat moet ik doen? Het is moeilijk schoon te houden zo, al doe ik het wel (met zwetende handen).
De parodontoloog morgen bellen of het nog aankijken en geneest dit vanzelf (optie 1 of 2 dus)?

Alvast bedankt van een stressende Caroline :wink:
Caro.

Vorige week maandag ben ik teruggegaan naar de parodontoloog vanwege de pijn. Het weekend ging de boel kloppen en nog meer zeer doen.
De paro kon echter niks ontdekken, ook niet op een foto. Hij dacht dat de zenuwen van de twee kiezen er geïrriteerd waren en het was afwachten of er een zenuwontsteking zou volgen of dat de boel weer tot rust zou komen.

Inmiddels ben ik weer een week verder en de twee kiezen zijn minder gevoelig geworden, máár de wond tussen de twee kiezen in blijft enorm pijnlijk.
Zelfs met het allerkleinste ragertje verga ik van de pijn als ik het schoonmaak. Ook flosdraad tussen de kiezen tegen het tandvlees aan doet zeer.
Warm / koud en zoetigheid kan ik niet eten of drinken, want dan gaat het er dwars doorheen.

Het is dus de wond tussen de kiezen in. Ik heb het idee dat de wond nog lang niet dicht is.
De parodontoloog kon er afgelopen week niets aan ontdekken, maar is dit wel te zien als het tussen twee kiezen in is?
Ik voel duidelijk dat dit niet in orde is.
Aan de onderkaak is ook een flap gedaan en daar heb ik totaal geen last van, het is dus geen 'aanstellerij' ofzo.

Komt dit wel vaker voor nog 3 weken na een flapoperatie dat de wond nog zo pijnlijk is of gaat er iets helemaal fout?
Ik weet niet wat nu te doen, want de parodontoloog kon geen afwijkingen zien.
Nog afwachten? Het is net te doen te pijn, maar wel bijzonder lastig. Of zal ik mijn eigen tandarts er nog eens naar laten kijken?
ma, 03/24/2008 - 22:02 Permalink
Caro.

Ik ben toch bij de tandarts geweest en weet nu wat er aan de hand is: de zenuw ligt bloot aan de binnenzijde van de kies.
Door het optrekken van het tandvlees is die bloot komen te liggen.
Geen fout werd gezegd, dit is het risico van een flapoperatie (een risico wat ik overigens niet wist van te voren).

Ik kon kiezen: nu een zenuwbehandeling of proberen met een ragertje sensodyne er tussen te krijgen en dit een paar dagen volhouden en kijken of dit verschil zou maken.
De kans is klein dat dit afdoende werkt, maar er is een kansje.
De tandarts heeft het voorgedaan, want het moet vanaf de binnenkant gedaan worden en toen vloog ik al tegen het plafond. Moet dus eerst de Sensodyne verwarmen en dan pas aanbrengen.

Of het één kies is of allebei de kiezen, is onduidelijk. In ieder geval één kies, met een kans dat daarna nog een kies een zenuwbehandeling moet krijgen.

Bah, nog meer pijn en nog meer geld....

Iemand hier ervaring mee of het wellicht nog zonder behandeling over kan gaan?
di, 03/25/2008 - 16:30 Permalink
vV

er bestaan middelen tegen gevoelige tandhalzen (want dat is het als ik het zo lees, heel vervelend maar meestal ook onschuldig en goed te behandelen zonder gelijk de zenuw eruit te halen) die de tandarts zelf aan moet brengen op het gevoelige oppervlak. Zou ik toch eerst proberen zonder ingrijpende behandelingen die niet meer terug te draaien zijn.
wo, 03/26/2008 - 13:09 Permalink
Caro.

er bestaan middelen tegen gevoelige tandhalzen (want dat is het als ik het zo lees, heel vervelend maar meestal ook onschuldig en goed te behandelen zonder gelijk de zenuw eruit te halen) die de tandarts zelf aan moet brengen op het gevoelige oppervlak. Zou ik toch eerst proberen zonder ingrijpende behandelingen die niet meer terug te draaien zijn.

Bedankt voor je antwoord en ik heb zojuist mijn tandarts hierover gebeld.
Helaas is dit niet mogelijk, omdat het gebied tussen twee kiezen in zit en hij daar niet bij kan komen om zo'n laagje aan te brengen :(

De pijn is enorm hevig zodra er iets tegenaan komt. Ook bij de Sensodyne aanbrengen, springen de tranen in mijn ogen en zit ik minstens een half uur tegen het plafond.

Maar goed, ik begrijp dat er dus nog een kans is dat dit vanzelf wegtrekt? Want dan probeer ik dit nog eventjes vol te houden en kijken of de Sensodyne iets gaat doen.

Als iemand nog een tip heeft? Het gevoelige gebied zit dus tussen twee kiezen in, de achterste twee kiezen.
do, 03/27/2008 - 13:43 Permalink