Verstandkies getrokken, complete wortel blijven zitten

Author:
arthur71
Posted:
do, 03/27/2008 - 11:31
Gisteren is mijn laatste verstandkies getrokken (linksonder)

De tandarts is flink aan het breken geweest (De andere verstandkies onder was ook al moeilijk te verwijderen ivm met lange cq lastige wortel)
Omdat ik veel pijn had mocht ik er gisteren even bij tussen, ik weet dan ook niet of het door gebrek aan tijd komt, maar de verstandkies is dus afgebroken en de hele wortel is blijven zitten. Tandarts heeft dit ook tegen mij verteld, de wortel kon er vanelf nog wel uitkomen.

Toen de verdoving gisteren was uitgewerkt was de pijn erger dan voor mijn tandartsbezoek, en slik me nu suf in de paracetamol.
Vanmorgen de tandarts gebeld, deze vertelde me dat omdat de verstandskies tegen werd gehouden door de kies ervoor, de kans aanwezig was dat de wortel (volgens mij zit de halve kies en nog aan) er vanzelf uit kan komen. Ik mocht ook langskomen voor een foto en een doorverwijzing naar de kaakchirurg.

Graag jullie ervaring......
Heb namelijk geen zin om weken met pijn rond te lopen en dan alsnog naar de kaakchirurg, maar heb ook geen zin om me open te laten snijden als het niet nodig is.
Mignon

Beste Arthur,

Hoe onaantrekkelijk het ook mag klinken; als ik jou was zou ik een afspraak maken bij de kaakchirurg om de wortel alsnog te laten verwijderen. Als er bij een extractie van een gezonde kies een wortelrestje van maximaal 2mm blijft zitten kun je overwegen om af te wachten. Meestal wordt het wortelpuntje door bot ingekapseld en geresorbeerd.

Bij jou is er echter sprake geweest van een ontstoken kies (met pijn) en als er dan een deel van de wortel blijft zitten, geeft dit vrijwel altijd problemen. Om narigheid te voorkomen zou ik daarom vragen om een verwijzing naar de kaakchirurg. Veel sterkte en beterschap!

Grts, Mignon
do, 03/27/2008 - 23:54 Permalink