Ik heb helaas voor mijn ene bovenkaak 4 kiezen verloren. Van hoektand tot de verstandskies dus een gat!!! Nu wilde mijn tandarts mij dus een frame maken en ben daar dus aan begonnen. Nu zag ik dus bij tweede consult na happen dat er om mijn hoektand een verguld haakje zou komen. Dat wil ik dus pertinent niet!! Geen bling bling in mijn mond!!!
Ik wil nu voor een paar jaar een plaatje nemen tot ik geld bijelkaar heb gesprokkeld voor implantaten met een brug of kronen.
Nu mijn vragen:
* Hoe snel gaat het slinken van het kaakbot. Kan ik 3 of 5 jaar wachten en dan nog implantaten zetten?
* Gaan mijn kiezen nog uitgroeien , ben inmiddels boven de 40....
* Zijn er frames met niet zichtbare haakjes?
* Zijn er frames die mijn bestaande tanden niet aantasten en evt kapot maken
Zit er erg mee weet niet wat te doen.....
Ik wil nu voor een paar jaar een plaatje nemen tot ik geld bijelkaar heb gesprokkeld voor implantaten met een brug of kronen.
Nu mijn vragen:
* Hoe snel gaat het slinken van het kaakbot. Kan ik 3 of 5 jaar wachten en dan nog implantaten zetten?
Zit er erg mee weet niet wat te doen.....
Re: plaatje voor een paar jaar als tijdelijke oplossing?
- Dat hangt er van af. Bij de ene persoon gaat het resorptieproces sneller dan bij de ander. In de bovenkaak is bothoogte wel vaker een probleem omdat op latere leeftijd de bijholten (sinussen) uitzakken en de kaakwal als het ware verdunt. Er kan in dat geval wel gedacht worden aan preoperatieve chirurgie om de kaakwal weer voldoende volume te geven.
- Ook dat is mogelijk. Als de overgebleven tanden geen goede afsteuning hebben kunnen ze aan de wandel gaan en het vervaardigen van een latere voorziening compliceren.
- Ja, er bestaan frames met zogenaamde precisie-verankering waarbij gebruikt wordt gemaakt van een soort slotjes. Nadelen hiervan zijn de kosten en het feit dat ze moeilijk te repareren of aan te passen zijn. Ook bestaan er frames met kunststof ankers, maar hier moet je niet al te veel van verwachten.
- Een goed vervaardigd frame zal de rest van je dentitie zo min mogelijk belasten. Dit in tegenstelling tot een kunstharsplaat die volledig op de mucosa is afgesteund en het tandvlees kan schaden. Het comfort van een kunstharsplaat is overigens niet erg hoog. Een frame zit vast aan de elementen terwijl een plaatje min of meer met de tong op zijn plaats gehouden moet worden. Het is maar waar je voor kiest. Ik weet dat de haakjes van een frame behoorlijk storend kunnen zijn, maar soms is een frame wel degelijk een geschikte oplossing. Voor een implantaatgedragen constructie moet je er overigens zeker van zijn dat de rest van de (mond)gezondheid deze procedure accepteert.
Veel succes bij het maken van je keuze. Grts, Mignon