mega bang en pijn na WKB

Author:
astrid72
Posted:
za, 03/29/2008 - 14:58
Ben echt mega bang voor tandarts maar donderdag naar tandarts voor klein stukje van kies, dacht ik!!! mooi niet, was mega gaatje. Praktijk is overgenomen door nieuwe tandarts die hiermee niet echt blij is, namelijk alle patienten hebben dus wel iets door het achterstalig onderhoud van vorige tandarts!!! Dus begonnen met boren, wel met verdoving (niets van gevoeld) en boren en boren, totdat er eem WKB uitgevoerd moest worden, dus ieuwwww, maar hier eigenlijk ook niets van gevoeld! vervolg afspraak op 9 april maar nu sinds gisteren flinke kiespijn. Lees dat dit wel normaal is maar hoe lang kan dit duren?? En is de kies nu echt"dood". Wil anders weer verdoving!!! en dan op 13 juni weer terug voor 2 gaatjes. Niet normaal dat vorige tandarts dit allemaal maar heeft laten liggen. 2 gaatjes is volgens assistente nog weinig. De meeste patienten hebben minimaal 5 gaatjes met uitschieters naar 10! Dus wil eigenlijk niet meer bang zijn maar ben het dus nog WEL!!! :smt010 . Iemand nog tips???
Spiegeltje

Lees dat dit wel normaal is maar hoe lang kan dit duren?

Nou, wat is normaal? Het komt inderdaad wel regelmatig voor dat er fikse napijn is na een wkb. Meestal moet de pijn na zo'n dag of drie wel over zijn. Maandag dus. Zo niet, dan maandag de tandarts bellen en de zaak voorleggen. Intussen kunnen je je desnoods behelpen met een pijnstiller als paracetamol. Mocht het zo zijn dat sprake is van ondragelijke pijn, waarbij pijnstillers helemaal niet schijnen te helpen, dan kun je beter ook even de tandarts bellen, desnoods de dienstdoende tandarts.

De kies is nu wel "dood". Bij het afmaken van de behandeling hoef je in principe niet meer verdoofd te worden.

Niet normaal dat vorige tandarts dit allemaal maar heeft laten liggen

Dat vind ik ook, zeker als het zo is over de hele praktijk. Maar het komt ook wel eens voor dat een nieuwe tandarts wel heel ijverig aan het vullen slaat waarbij patienten alarm slaan :D Dan lijkt het of de oude tandarts dingen heeft laten liggen maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn.
za, 03/29/2008 - 20:48 Permalink
Mignon

Zorg iig dat je voldoende pijnstillers in huis hebt voor na de behandeling. Lees de procedure als je wilt nog eens na onder het kopje wortelkanaalbehandeling elders op deze site (onder algemene informatie). Misschien kun je muziek meenemen zodat je je wat kunt ontspannen tijdens de behandeling. Ik wil trouwens nog wel graag even opmerken dat er vaak wordt gesteld dat een oude tandarts werk heeft laten liggen en dat er sprake zou zijn van achterstallig onderhoud. Ik zou dit enigszins willen nuanceren; de ene tandarts pakt immers sneller de boor dan een ander. Als de oude tandarts jou al lang kent en inschat dat de gaatjes nog niet zo diep zijn dat ze nog wel kunnen herstellen met een goede mondhygiene, dan kan hij besluiten niet te restaureren...

Grts, Mignon
za, 03/29/2008 - 22:06 Permalink
Mignon

De kiespijn die je ervaart wordt veroorzaakt door de zenuwen die in het kaakbot rondom de wortelpunt zijn gelege. De ontsteking heeft zich vanuit het wortelkanaal uitgebreid naar dit gebied. Alleen in geval van een acute ontsteking zal (nog) niet al het zenuwweefsel in de kanalen zijn afgestorven en dan wordt de pijn dus deels veroorzaakt door de tandzenuw zelf.

Grts, Mignon
zo, 03/30/2008 - 17:50 Permalink
Spiegeltje

Als je het graag wilt zal de tandarts best wel verdoven, daar is niks kinderachtigs aan :D . Als mensen het willen wordt ook bij het boren van kleine gaatjes verdoofd. En dat is vaak ook niet nodig. Het kan mensen wel geruststellen en dat is ook wat waard. Je ligt wat rustiger in de stoel en dat is ook voor de tandarts prettig.

Maar wat ook altijd wel kan is dat je met de tandarts kunt afspreken is dat ie gewoon begint en als je toch wat voelt hij je alsnog meteen een verdoving geeft. Maar zoals gezegd, 10 tegen 1 dat het niet nodig is en een tijd met een gevoelloze lip rondlopen is ook niet alles.

Is de pijn nu trouwens al minder geworden?
zo, 03/30/2008 - 21:08 Permalink
Mignon

Goed te horen Astrid. Natuurlijk mag je om verdoving vragen als je denkt dat je daarmee geruster in de stoel ligt. Bovendien kan er tijdens de behandeling ook behoorlijk op het tandvlees worden geduwd met instrumenten etc. De verdoving gaat deze vervelende bijverschijnselen ook tegen.

Grts, Mignon
ma, 03/31/2008 - 06:00 Permalink
astrid72

Dit forum heeft een groot voordeel, ben minder bang (ietsie) voor de behandeling,ha ha :lol: maar jammer genoeg is pijn nog niet verdwenen! wacht nog een paar dagen anders bel ik even op naar de tandarts! wie weet zit er nog wel een vijltje in!!!!!!!! :smt031

:smt061
ma, 03/31/2008 - 20:18 Permalink
astrid72

Zo, morgen mag ik weer. Tandpijn is verdwenen alleen nog wat gevoelig als ik er tegen aan tik! Ga maar eerst proberen zonder verdoving, ga er maar van uit dat ik niet hoor bij de 1 van de 10!!!

Ben wel nog erg nerveus!!!! Maar dit is pas weer vandaag begonnen!! dus ga er wel op vooruit. Ik heb begrepen dat morgen een vervolg wordt gemaakt met de WKB en daarna mag ik nog een keer terug komen om het geheel af te maken!! Joepie!! Nog even voor de zekerheid, in principe voel ik dus niets meer van de behandeling??????? :o
di, 04/08/2008 - 18:39 Permalink