Witte vullingen waar?

Author:
adrie bijsterveld
Posted:
zo, 03/30/2008 - 22:14
Hallo,

ik heb nu amalgaan vullingen ,en wil deze laten vervangen door witte vullingen.
Het gaat hier over de kiezen.

vraag1
Mijn tandarts heeft hier geen boodschap aan en vervangt ze niet,kan ik bij een andere tandarts deze behandeling laten uitvoeren?

vraag2
Kan hij deze door mij aangevraagde behandeling weigeren?

Dank voor uw reactie
:smt001
Spiegeltje

vraag1
Mijn tandarts heeft hier geen boodschap aan en vervangt ze niet,kan ik bij een andere tandarts deze behandeling laten uitvoeren?
Ik denk dat er genoeg tandartsen zijn die dat wel willen doen. Gaat het trouwens om veel vullingen?

vraag2
Kan hij deze door mij aangevraagde behandeling weigeren?
Ja, dat is aan de tandarts.
zo, 03/30/2008 - 22:50 Permalink
mecánico para …

Als je bedoelt, ik gan van tandarts X naar Y. Y vervangt de vullingen en dan ga ik weer terug naar tandarts X. dan denk ik dat je het kan shaken. Tenminste, ik zou het niet accepteren en de behandelovereenkomst ontbinden op basis van vertrouwensbreuk.

En ja, als behandelaar hoef je niet mee te gaan in de wensen van de patient als daar het nut niet van inziet. Een patient mag vragen maar kan niets afdwingen.
Dan kan je beter een andere behandelaar opzoeken
zo, 03/30/2008 - 22:53 Permalink
mecánico para …

[quote="Spiegeltje"]vraag1
Ik denk dat er genoeg tandartsen zijn die dat wel willen doen. Gaat het trouwens om veel vullingen?

waarom denk je dat? Een goede amalgaam vervangen? zomaar omdat de patient dat wil? Ik denk dat heel veel tandartsen zeggen: zou je dat nou wel doen joh. vervang ze als het nodig is pas door een composiet, dan heb je een reden en is de kans op problemen met contactpunten met de buurman veel beter te overzien.
zo, 03/30/2008 - 22:56 Permalink
Spiegeltje

Nou, dat lijkt me een uitstekende reactie van die fictieve tandarts die je aanhaalt. Want zo zit het natuurlijk precies en iedere tandarts moet dat m.i. zo ook zijn patient aangeven. Voor de meeste patienten is daarmee de kous af en dat lijkt me ook verstandig.

Maar ik kan me ook voorstellen dat - als de patient het echt wil - de tandarts wel een paar amalgaamvullingen wil vervangen voor mooie composietvullingen. Zo'n ramp is dat ook weer niet toch? Voor porceleinen facings moet ook wat aan de tanden worden geslepen en dat heeft vaak ook alleen maar een estetisch doel. Om over kronen in het front uit estetische reden maar niet te spreken. Er zijn legio tandartsen/klinieken die daar meer dan graag aan meewerken. Of dat goede tandheelkunde is, is weer een ander zaak.

Ik heb ook twee kleine, niet eens zo lelijke, amalgaamvullingen in premolaren in de onderkaak en die laat ik lekker zitten want er mankeert nog weinig aan die 20 jaar oude vullingen. De tandarts is er wel eens zelf over begonnen om die te vervangen, dat was ook een (ondergeschikte) reden dat ik dacht dat de drempel niet zo hoog zou liggen.

Maar bij een mond met 30 vullingen ligt het misschien wel anders. Kan me goed voorstellen dat een tandarts daar niet aan wil beginnen :D
zo, 03/30/2008 - 23:43 Permalink
mecánico para …

in dat geval zou ik in eenperiode van 3 jaar alle grote vullingen bekronen. Is mooier en spaart je een boel sores uit daar waar het om optimale vormgeving gaat. Dat blijft bij composiet soms toch wel erg lastig
ma, 03/31/2008 - 17:37 Permalink
IkkeLinnie

Hallo, weet niet of hier ook tandartsen huizen op dit forum?

*proest* :smt003
je hebt al antwoord gekregen van 2 tandartsen die actief zijn hier op het forum.
nl. tandarts Robinson en tandarts mecánico para bicicletas :wink:
ma, 03/31/2008 - 19:38 Permalink