Hallo,
Ik heb een vraagje, ik keek gisteren in de spiegel naar de achterste kies van mijn ondergebit.
Ik zag een redelijk groot (paar millimeter) bruin vlekje aan de zijkant zitten. Nu zit deze hier al een lange tijd en heb ik vaker last van aanslag (mijn tandarts legde uit dat dit komt door het poetsen, dat de tandenborstel op een bepaalde manier langs de kiezen gaat en dit de bruine plekjes achterlaat), en heb ik ook weleens een dergelijk plekje aan mijn tandarts aangewezen, waarna hij me vertelde dat dit dus geen gaatje is maar aanslag en dit geen kwaad kan.
Maar het plekje op deze kies leek nu een stuk groter te zijn geworden, en ik heb zelfs het idee dat op dezelfde plek de kies wat is weggesleten, alsof er letterlijk een 'gaatje' zit. Maar het is zo duidelijk te zien dat ik me niet kan voorstellen dat mijn tandarts het - als het dus wel iets ernstigers is bijv. een gaatje ipv aanslag - niet heeft gezien, ik ga elk half jaar naar de tandarts voor controle, en ik kan me zelfs herinneren dat hij er meerdere keren met een haakje erin heeft gevoeld maar er verder niks aan deed.
Nu is mijn vraag, is dit een gaatje, en hoe kun je een gaatje herkennen? Ik heb helemaal geen last van de kies, zelfs niet met koud of warm drinken.
Bedankt!
Ik heb een vraagje, ik keek gisteren in de spiegel naar de achterste kies van mijn ondergebit.
Ik zag een redelijk groot (paar millimeter) bruin vlekje aan de zijkant zitten. Nu zit deze hier al een lange tijd en heb ik vaker last van aanslag (mijn tandarts legde uit dat dit komt door het poetsen, dat de tandenborstel op een bepaalde manier langs de kiezen gaat en dit de bruine plekjes achterlaat), en heb ik ook weleens een dergelijk plekje aan mijn tandarts aangewezen, waarna hij me vertelde dat dit dus geen gaatje is maar aanslag en dit geen kwaad kan.
Maar het plekje op deze kies leek nu een stuk groter te zijn geworden, en ik heb zelfs het idee dat op dezelfde plek de kies wat is weggesleten, alsof er letterlijk een 'gaatje' zit. Maar het is zo duidelijk te zien dat ik me niet kan voorstellen dat mijn tandarts het - als het dus wel iets ernstigers is bijv. een gaatje ipv aanslag - niet heeft gezien, ik ga elk half jaar naar de tandarts voor controle, en ik kan me zelfs herinneren dat hij er meerdere keren met een haakje erin heeft gevoeld maar er verder niks aan deed.
Nu is mijn vraag, is dit een gaatje, en hoe kun je een gaatje herkennen? Ik heb helemaal geen last van de kies, zelfs niet met koud of warm drinken.
Bedankt!
Re: Hoe ziet een gaatje eruit?
ik kan begrijpen dat je je enigszins zorgen maakt om je gebit, maar de tandarts zal het uiteraard goed hebben bijgehouden. Zeker als je er zelf al een paar keer op hebt gewezen. Een gaatje begint als een witte vlek in het glazuur van de tand. Dit heet een decalcificatie. Decalcificaties zijn nog te redden dmv remineralisatie bij gebruik van voldoende fluoride. Als een gaatje echter verder voortschrijdt door het glazuur en het tandbeen aantast kan het glazuur gaan afbrokkelen. Er ontstaat cavitatie van het oppervlak. In dit stadium is het aangetaste tandweefsel (licht)bruin van kleur. Een oude, herstelde laesie is zeer donkerbruin tot zwart van kleur. Kijk voor voorbeelden eens op deze site http://www.lib.uiowa.edu/hardin/md/ui/dent/toothdecay3.html Naast een kleurverschil kan caries zorgen voor gevoeligheid bij inname van warm, koud, zoet en zuur eten.
Niet alleen caries kan een kleurverandering van de tand veroorzaken, ook sommige voedingsbestanddelen, medicijnen of bacterien laten bruine tot zwarte sporen achter. Ik hoop dat je dit iets meer duidelijkheid geeft.
Grts, Mignon
Hartstikke bedankt voor uw uitleg. Ik zou me normaal gesproken niet zoveel zorgen maken (omdat ik wel vaker last heb van aanslag op mijn kiezen) maar nu het ook nog lijkt alsof op op de plek van het bruine vlekje de kies is weggesleten maak ik me toch wat meer zorgen dan normaal. Volgens mij was dit voorheen niet zo. Ik kan me inderdaad zoals u zegt ook niet voorstellen dat de tandarts dit over het hoofd heeft kunnen zien, want als dit een gaatje is dan zou dit er al minstens een paar jaar moeten zitten gezien de grootte. Maar daarentegen ben ik natuurlijk geen tandarts, dus ik heb eerlijk gezegd ook geen idee in hoeveel tijd een gaatje groeit. Ik kan me ook niet meer precies herinneren of ik dit specifieke plekje heb aangewezen, maar mijn tandarts weet dat ik vaker last heb van aanslag en ik heb het meerdere keren met hem besproken.
Toch moet ik zeggen dat ik niet altijd tevreden ben over mijn tandarts. Ik zal niet in te langdradige details treden maar er zijn al een paar dingen voorgekomen waardoor ik een (extra) behandeling moest ondergaan die ik niet had hoeven ondergaan als hij het goed had behandeld. En natuurlijk, mensen zijn ook maar mensen en maken fouten, maar soms twijfel ik toch aan zijn secuurheid. Vandaar dat ik nu ook bang ben dat hij dit plekje over het hoofd heeft gezien of misschien heeft aangezien voor iets anders, of iets dergelijks.
Ik zal er in ieder geval zo snel mogelijk naar laten kijken. Nogmaals bedankt!
het misschien niet gewoon gevuld kan worden. Ik las op internet dat er onder het zwarte/bruine vlekje van een gaatje een grotere ruimte zit, en als dat zo is dan is dat echt een groot gedeelte van mijn kies. Wat zijn de alternatieven hiervoor, zouden ze hem dan misschien zelfs moeten trekken?
Ik begin er nu wel steeds meer aan te twijfelen of het inderdaad daadwerkelijk een gaatje is, ik heb er helemaal geen last van en mijn tandarts had het anders allang een keer moeten hebben gezien. Ook worden er altijd op tijd foto's ter controle gemaakt (elke 2 jaar geloof ik), en de laatste keer is denk ik een half jaar geleden. Mijn laatste 'gewone' controle was in januari.
Ik kan moeilijk zonder klinisch plaatje zeggen wat bij jou het geval is. Als je het dus zeker wil weten zou ik nogmaals bij je tandarts aankloppen. Had je toevallig al een controleafspraak staan?
Grts, Mignon
Ik verblijf op dit moment tot eind mei in het buitenland dus kan ik er helaas niet binnen korte tijd naar laten kijken.
Ik ben vlak voor mijn vertrek (in januari) naar de tandarts gegaan voor controle, en toen is mij niets verteld over een gaatje of iets dergelijks, dus ging ik ervanuit dat alles goed was. Ik had toentertijd dit plekje ook nog niet ontdekt (of althans, dat het groter was geworden en de kies een stukje was weggesleten, de verkleuring zat er al een tijdje en ik ging er vanuit dat het gewoon aanslag was omdat het er al jaren zit en de tandarts er nooit iets over heeft gezegd).
Ik kan dus pas in juni weer naar de tandarts, dit ga ik dan ook zeker doen.
Ik probeer mezelf ervan te overtuigen dat het geen gaatje is, omdat de tandarts het anders allang had moeten ontdekken.
Maar, bijvoorbeeld een vriendin van me is onlangs van tandarts veranderd (het gaat hier om een andere tandarts dan de mijne), en haar nieuwe tandarts ontdekte 8 gaatjes, die er al zolang zaten dat sommigen met het blote oog konden worden gezien. Op foto's en tijdens controles had haar oude tandarts dit dus gewoon over het hoofd gezien.
Als ik dit soort verhalen hoor (hoewel ik begrijp dat dit zelden voorkomt) ga ik me toch zorgen maken.
Grts, Mignon