Kan een apexresectie worden overgedaan?

Author:
Suzy.Q
Posted:
do, 04/03/2008 - 08:50
Hallo,

18 jaar geleden heb ik een apexresectie gehad aan een bovenste snijtand, dit wegens een ontsteking onder een kroon. Omdat de kroon zo mooi stond heeft men toen onmiddellijk voor een apex gekozen.Ik heb daar nadien nooit meer last van gehad. Twee jaar geleden heb ik aan een andere snijtand bovenaan een herbehandeling van een wortelpuntontsteking gehad, hierdoor is dit ook opgelost. Vorig jaar kreeg ik bovenaan aan tand nr. 15 een onsteking, op deze tand staat ook een kroon, ik heb toen hiervoor ook een herbehandeling en een nieuwe kroon gekregen. Nu begon die tand een paar weken geleden weer moeilijk te doen en na een bezoek aan de endodontoloog heeft hij besloten een apexresectie op die tand te doen. Maar ondertussen heb ik nu weer sinds twee dagen pijn aan die voorste snijtand (waar ik reeds 18 jaar geleden die apex heb gehad), nochtans was er op foto niets te zien. Hoe komt het toch dat al die tanden tegelijk gaan ontsteken? Ik heb eigenlijk nooit gaatjes en ga twee maal per jaar op controle. Ik heb jarenlang geen last gehad en nu de ene wortelontsteking na de andere. En als blijkt dat op die voorste snijtand toch opnieuw een ontsteking zit,kan die apex dan nog worden overgedaan of is die snijtand verloren?
Welke mogelijkheden zijn er indien men een voorste snijtand verliest, ik weet dat een implantaat mogelijk is, maar ik heb gehoord dat dit meer dan 2000 euro kost.
Ik hoop dat er iemand een antwoord heeft op mijn vele vragen.
Groetjes,
Mignon

Een tweede apexresectie is inderdaad mogelijk. Het is moeilijk te zeggen waarom je nu twee ontstekingen in een keer hebt. Misschien dat je weerstand momenteel wat lager is waardoor chronische processen de kans krijgen om op te spelen. Als je je voortand zou verliezen zijn er behalve een implantaat nog de volgende opties voor een vaste voorziening (afhankelijk van de klinische situatie):

- conventionele brug = 2 kronen met een dummy ertussenin
- adhesiefbrug = 2 vleugeltjes achter de buurelementen en een dummy ertussenin

Bovendien zijn er nog een paar uitneembare alternatieven te verzinnen zoals een plaatje, een frameprothese of een spoondenture, maar deze zijn stuk voor stuk niet erg comfortabel en bovendien is het een wat uitgebreide oplossing voor een enkel missend element.

Beterschap Suzy, Mignon
za, 04/05/2008 - 00:52 Permalink
Suzy.Q

Bedankt voor je reactie Mignon. Ik heb ondertussen een afspraak voor een apex aan die tand waar ik al een herbehandeling bij de endodontoloog had gehad en volgende week laat ik een foto nemen van die voorste tand om te kijken wat er daar precies moet gebeuren. Ik ben al blij te lezen dat er na een kroon toch nog andere oplossingen zijn behalve dan een implantaat, want mijn tanden hebben mij de laatste tijd al meer dan 1000 euro gekost en zo een implantaat is echt vreselijk duur voor één tand.
Voor mijn weerstand zal ik wat vitaminen nemen, bedankt voor de tip.
Groetjes, Suzy
vr, 04/11/2008 - 09:54 Permalink
Mignon

Houd er wel rekening mee dat een conventionele brug ook behoorlijk prijzig kan zijn. Je hebt het dan over de kosten van 2 conventionele kronen en een dummy ertussenin plus de techniekkosten. Soms is deze behandeling bijna even duur als een implantaat plus kroon. Een adhesiefbrug komt op ongeveer 400 euro schat ik, maar deze oplossing is niet in alle situaties mogelijk.

Grts, Mignon
zo, 04/13/2008 - 17:21 Permalink
Suzy.Q

Hopelijk kan ik mijn eigen kroon vooraan nog houden en moet alleen de apex worden overgedaan! Ik duim voor donderdag na mijn bezoek aan de tandarts. Ik zal al vast maar gaan sparen voor het geval ik ooit een andere oplossing nodig heb. Ik weet niet hoe het in Nederland is maar hier in België is er bijna geen tussenkomst van de mutualiteit voor dergelijke tandproblemen, terwijl dit toch echt noodzakelijke ingrepen zijn. Je kan namelijk moeilijk voorin zonder tand rondlopen, het gaat dus echt niet om luxe maar om noodzaak.
Groetjes, Suzy
ma, 04/14/2008 - 09:10 Permalink