Kroon of facing op voortand?

Author:
ottien
Posted:
vr, 04/04/2008 - 00:58
Hallo,

Ik heb een voortand die voor de helft is afgebroken. De tandarts heeft deze tand aangevuld met een stifttand en een paar jaar later is er van binnenuit gebleekt om de verkleuring te maskeren (het afgestorven echte stukje tand was nl. donkergrijs van kleur) Maar na korte tijd was de donkere kleur weer terug en er werd een facing van composiet erop geplaatst.

Ik denk nu aan vervanging van de facing (die ik nu ca. 10 jaar heb), maar mijn tandarts raadt me sterk aan om een kroon te nemen, omdat dit de verkleuring beter zal bedekken en sterker is dan de stifttand en facing.

Maar ik twijfel tussen een kroon en een nieuwe facing en wel hierom:

-Bij een kroon wordt een stukje van m’n echte tand afgeslepen, maar hiervan is niet veel van over (de helft). Als de kroon na ca. 10 jaar vervangen moet worden, wordt er toch nog een keer afgeslepen? Op een gegeven moment houd ik dus niets meer over van m’n echte tand?
En hoe zit het bij een vervangende facing, wordt m'n echte tand dan ook beschadigd?

-Zal een kroon de verkleuring van de afgestorven tand beter maskeren dan een facing?
(bij de facing die ik nu heb, zag ik al na een jaar de donkere kleur door de facing heen, zal dat ook gebeuren met een kroon?)

Ik wil eigenlijk graag dat m’n echte tand zoveel mogelijk intact blijft, maar ook dat de verkleuring niet meer te zien is. Wat is de beste oplossing?

Graag uw reactie!
ottien

Bedankt voor de reactie.
Maar als er wordt gekeken op lange termijn, moet een kroon om de ca. 10 jaar vervangen worden. Als er bij vervanging elke keer een stukje van m’n echte halve tand wordt afgeslepen, blijft er niet veel meer van over. Wordt de volgende oplossing een plaatsing van een brug of iets anders? Hierover maak ik me dus zorgen, dat er later een grotere ingreep nodig zal zijn. Is een facing dan een veiliger ingreep? (op lange termijn gezien) Als ik het goed heb, wordt er bij een facing nauwelijks tandweefsel weggehaald?
zo, 04/06/2008 - 17:47 Permalink