Ik ben vandaag langs de kaakchirurg gegaan voor een consult, ik heb een ontsteking onder een kroon waar 3 jaar geleden al een WKB is gedaan . volgens de kaakchirurg is het beter om de WKB nog een keer te laten doen.
Hoeveel kans van slagen heeft het? en wat zijn de ksten ongeveer?
ik hoor het wel
alvastbedankt adda
Hoeveel kans van slagen heeft het? en wat zijn de ksten ongeveer?
ik hoor het wel
alvastbedankt adda
Re: WKB voor de tweede keer?
Uit het feit dat de kaakchirurg zegt dat een herbehandeling de voorkeur verdient mag je afleiden dat de prognose daarvan in jouw specifieke geval beter is dan een apexresectie die de kaakchirurg doet. In het algemeen is dat trouwens ook zo. De slagingspercentage van een wkb hangt nogal sterk af van het onderzoek en definitiekwesties over wanneer is zoiets geslaagd? Ik ben percentages tegengekomen van 50 tot 96 %. Bij een herbehandeling kunnen echter andere percentages gelden.
Als de tandarts vindt dat een bepaalde herbehandeling "boven zijn pet gaat" (de tandarts die zijn eigen beperkingen kent en daarnaar handelt is géén slechte tandarts!) kan hij doorverwijzen naar een tandarts-endodontoloog of zelfs een ervaren collega op dit punt die wellicht kan beschikken over een behandelmicroscoop (een dikke pré bij een lastige wkb).
De kosten van een wortelkanaalbehandeling kunnen sterk varieren. Een herbehandeling is ook duurder. Als het om een meerkanalig element gaat zie ik hier op het forum regelmatig bedragen van ruim 300 euro passeren. Pin me er niet op vast. De endodontoloog hanteert dezelfde tarieven als de gewone tandarts maar er zijn wel wat bijkomende kosten (zoals de behandelmicroscoop) dus die is zeker niet goedkoper.
Wat hiervan ook moge zijn, veel keus heb je eigenlijk niet want niet behandelen zal kunnen leiden tot verlies van het element en dan ben je verder van huis.
Ik heb een afspraak bij de tandarts-endodontoloog en dat is pas begin mei, volgens mjn tandarts bestaat de kans dat de kies/kroon alsnog eruit moet , hij ziet een vreemde plek op de foto, hij zei dat de vorige WKB niet goed is gedaan en dat ze tijdens de vorige WKB te diep zijn gegaan , ik weet niet precies wat hij bedoeld , hij had het ook over de pulpa wat beschadigd is of zo.
wat is in mijn geval het beste?
apex of een herbahandeling van WKB?
zoals je weet is de wachttijd voor beiden heel lang, dus ik heb voor beide een afspraak gemaakt, omadat nog twijfel over wat het beste is voor mij.
voor een apex staat de afspraak op 2 mei geplant ,en voor de eventuele wkb op 7 mei, wie kan ik beter afzeggen?
ik hoor graag van u?
de kaakchirurg zegt dat hier niets meer aan te doen is, ik heb nog een afspraak lopen bij de Endodontoloog lopen op 7 mei , moet ik eerst afwachten wat hij gaat zeggen of moet de kies er gewoon ui?
ik hoor het wel.
zijn er nog mogelijkheden om deze kies (36) te redden?
reacties zijn van harte welkom.
hoelang kan het duren om iets aan dat grote gat te doen ?, het is geen gezicht :smt018 :smt018