mijn zoontje van 7 jaar krijgt waarschijnlijk aan 1 zijde naast zijn voortand een tweelingtand.
Heeft iemand daar ervaring mee en zo ja wat werd er mee gedaan?
Yvette in 't veld
Heeft iemand daar ervaring mee en zo ja wat werd er mee gedaan?
Yvette in 't veld
Re: tweelingtand
Extractie,weghalen van 1 van 2.
Mijn zoon had dit vroeger ook, kreeg na zijn melkgebit ook een extra rij tanden, de mooiste werd laten zitten, en de rest, zgn. kegelvormigetanden werden er uit gehaald. Hierna heeft heeft hij een tijd een beugel gehad om zijn tanden recht te laten groeien. Hij heeft heeft nu met zijn 25 jaar een schitterend gebit, zonder gaatjes, omdat zijn kiezen werden gesealt. Dit sealen hebben ze ook bij mij beide dochters gedaan, en ze hebben met hun leeftijd van 30 en 28 jaar ook nog een schitterend gebit zonder gaatjes.
Ik ben wel eens jaloers op de tandverzorging van tegenwoordig, hadden ze het vroeger ook maar gehad, dat had ik misschien nooit zo'n angst gekregen voor de tandarts
Er kan er dus geen een weggehaald worden.
Bedankt voor jullie reactie trouwens, ik wil er zo graag meer over weten maar het is op internet bijna niet te vinden.
Er is best het een en ander over te vinden (afhankelijk van je zoekterm), vooral op Engelstalige sites. Het gaat er ook om wat je wilt weten.
Dit is een link naar een artikel over ontstaan en diagnostiek, maar vraag me af of je daar wat aan hebt, had je vast zelf ook al gevonden
http://beheer.ntvt.nl/UserFiles/PDF/02apr127.pdf
Bij het volgende artikel vind je in de discussie een klein beetje meer info over de afwegingen bij evt behandeling (maar het is geschreven voor tandartsen)
http://beheer.ntvt.nl/UserFiles/PDF/ntvt05-293.pdf
Stukje uit dit laatste artikel:
Een dubbeltand is op zich een vrij asymptomatisch
fenomeen. Verscheidene complicaties moeten echter
worden vermeld, zoals cariës, crowding met eruptie-
stoornissen van naburige gebitselementen, parodonta-
le defecten, aanhechtingsverlies en tot slot – maar niet
in het minst – de esthetische problemen (De Siqueira et
al, 2004). De behandeling is afhankelijk van verschil-
lende factoren zoals de ruimte in de tandboog, het type
pulpakamer(s) en/of wortelkanalen en de mate en
extensie van de verbinding tussen de twee gebitsele-
menten. In de literatuur vindt men een groot aantal
‘case reports’ met vaak een verschillende aanpak….etc
Kortom, hangt denk ik af van hoe het totaal van het gebit van je zoon is en hoe die tand precies gevormd is, maar ben geen tandarts. Op Engelstalige sites vind je wel wat meer, maar over behandeling blijft het beperkt, hangt af van de situatie.
Zoektermen: geminatie, schizodontie, dubbeltand, tweelingtand, synodontie en engelse termen hiervan, hoop dat je er wat aan hebt.