Gisteren is mijn verstandskies getrokken,dat heeft maar liefst een uur en een kwartier geduurd,eerst brak de kies met een knap af en daarna was de wortel niet te pakken,die bleek aan de kaak vast te zitten.En de wortels waren heel dik.
Tijdens het boren kreeg ik heel veel pijn en er "knapte wat,het schoot ahw door naar mijn sleutelbeen en vandaar naar mijn oog en meteen zwelde mijn li gezichtshelft verschrikkelijk op.
Na nog een half uur getrek etc knapte de kies los en een kwartier later was het kreng er uit.
Mijn gezicht ziet eruit alsof ik mishandeld ben,met 200km tegen een stalen wand aan ben gevlogen en kan nog maar door 1 oog kijken.
Als aan de dikke opgezwollen plekken komt is het net of er luchtbelletjes onderzitten,zo hoort het ook en ik kan zeer slecht horen,alsof mijn oren vol met water zitten.
Nu lees ik net dat dit wel weken kan duren.Is er nu echt niks dat ik hier van afkom,volgende week zou ik op vakantie gaan....HELP!!
Tijdens het boren kreeg ik heel veel pijn en er "knapte wat,het schoot ahw door naar mijn sleutelbeen en vandaar naar mijn oog en meteen zwelde mijn li gezichtshelft verschrikkelijk op.
Na nog een half uur getrek etc knapte de kies los en een kwartier later was het kreng er uit.
Mijn gezicht ziet eruit alsof ik mishandeld ben,met 200km tegen een stalen wand aan ben gevlogen en kan nog maar door 1 oog kijken.
Als aan de dikke opgezwollen plekken komt is het net of er luchtbelletjes onderzitten,zo hoort het ook en ik kan zeer slecht horen,alsof mijn oren vol met water zitten.
Nu lees ik net dat dit wel weken kan duren.Is er nu echt niks dat ik hier van afkom,volgende week zou ik op vakantie gaan....HELP!!
Re: opgezwollen gezicht en nek na verwijderen verstandskies
Beterschap, Mignon
Bedankt Mignon,maar deze zwelling komt NIET van het getrek,tijdens het boren,want de kies zat vast aan de kaak,was er een soort stroomstoot,die naar het sleutelbeen schoot en vandaar meteen naar het oog schoot,het gezicht zwol METEEN reusachtig op.Als je de huid voelt,er op klopt of aankomt,knispert het eronder alsof er luchtbelletjes onderzitten.En je hoort het geluid ook.Ik ben dus opgezwollen van sleutelbeen tot oog....Koelen helpt helemaal niet.Vreemd he!!???
Welnu in de US weten ze daar vast meer van ik ben benieuwd wat het is,mijn tandarts belde net nog om te vragen hoe het gaat,maar die wist ook niet precies wat het wat,allergische reactie??
In iedergeval bedankt voor je antwoord,en misschien kan jij het uitzoeken??
MVG Ingrid
ik denk toch dat dit een zaak is voor je eigen tandarts. De ernst van de zwelling lijkt dusdanig dat je beter een direct consult kunt hebben. Een allergische reactie is mogelijk. Sommige mensen zijn allergisch voor latex (handschoenen ed), en heel zelden komt een allergie voor anesthesievloeistof voor. Het gaat dan meestal om het conserveringsmiddel dat hierin zit. Als het inderdaad gaat om een allergische reactie is het verstandig om te laten onderzoeken waar deze door werd veroorzaakt om problemen bij toekomstige behandelingen te voorkomen.
Hoe staat het met het gevoel in je onderkaak? Een stroomstoot-achtige schok kan veroorzaakt worden als de zenuw wordt geraakt. Deze loopt van de voorste ondertanden door het kaakbot richting oor.
Veel beterschap, grts Mignon
Subcutaan emfyseem is een zwelling van zachte weefsels door de aanwezigheid van een gas of lucht in de interstitiële ruimten van het bindweefsel (Shafer et al, 1974).Het verschijnsel kan ontstaan bij gebruik van een luchtgekoelde airotor om een wortelrest te verwijderen, bij gebruik van een luchtblazer (bijvoorbeeld tijdens een endodontische behandeling of de inspectie van een parodontale pocket of een extractiewond), ....
Soms kan de zwelling licht pijnlijk zijn. Kenmerkend zijn het plotselinge ontstaan en de crepitatie en het ballonachtige gevoel bij palpatie.Meestal verdwijnt de zwelling spontaan binnen enkele dagen.
Misschien dat dit het is??? Zou wel nog steeds de tandarts/kaakchirurg er naar laten kijken.
Groetjes en sterkte, Hermina.
P.S. Dit is het hele artikel: http://www.ntvt.nl/artikel/?artikel=474&rubriek=4&print=yes&…
Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt,ik ben inderdaad ook bij de huisarts geweest,die hing meteen aan de bel bij de kaakchirurg,die zei dat dit het inderdaad was en dat het zelf weg zou gaan.Klopt wel,maar ik ben er nog niet,het lijkt inderdaad dat er iets in de wang zit wat er niet hoort.Ik heb het artikel uitgeprint en ga daarmee gewapend naar de tandarts en arts,want ik ben het aardig zat 5 dagen later en nog steeds pijn.
En ja Mignon,mijn kaak doet ook nog zeer,niet zo verwonderlijk na dat er 1 uur aan getrokken is,dat kwartiertje zullen we toe bedelen aan de verdoving.Maar ja hij moest eruit,mijn vader had ook een infectie aan zijn verstandskiezen en die kreeg de streptococ en die zijn op zijn hartkleppen gaan zitten,hij heeft het helaas niet overleefd.Wat dat betreft zou men daar meer aandacht aan moeten geven,hoe gevaarlijk het kan zijn als je een ontsteking in de mond hebt.
Bedankt voor jullie support en info.Ik hou jullie op de hoogte.
MVG Ingrid
quote="hermina"]Het klinkt voor mij heel erg als "subcutaan emfyseem": lucht in het losse weefsel onder je huid, en daar is veel ruimte om snel op te zwellen. Vooral dat knisperen (=crepitatie), alsof je luchtbelletjes voelt lijkt hierop. Ik wist niet of dat in de tandheelkunde voorkwam (ben dus geen tandarts), maar kwam een artikel hierover tegen. Stukje hieruit:
Subcutaan emfyseem is een zwelling van zachte weefsels door de aanwezigheid van een gas of lucht in de interstitiële ruimten van het bindweefsel (Shafer et al, 1974).Het verschijnsel kan ontstaan bij gebruik van een luchtgekoelde airotor om een wortelrest te verwijderen, bij gebruik van een luchtblazer (bijvoorbeeld tijdens een endodontische behandeling of de inspectie van een parodontale pocket of een extractiewond), ....
Soms kan de zwelling licht pijnlijk zijn. Kenmerkend zijn het plotselinge ontstaan en de crepitatie en het ballonachtige gevoel bij palpatie.Meestal verdwijnt de zwelling spontaan binnen enkele dagen.
Misschien dat dit het is??? Zou wel nog steeds de tandarts/kaakchirurg er naar laten kijken.
Groetjes en sterkte, Hermina.
P.S. Dit is het hele artikel: http://www.ntvt.nl/artikel/?artikel=474&rubriek=4&print=yes&…]