Dure rekening voortand behandeling

Author:
hans33
Posted:
ma, 04/21/2008 - 20:16
Hallo,

Onlang ben ik naar de tandarts gegaan omdat er een stukje was afgebroken van de voortand van mijn bovenkaak.

De tandarts stuurt mij nu de volgende rekening:

V11 21 eenvlaksrestauratie, composiet 20,10
V20 21 etsen t.b.v. composiet 10
V13 21 drievlaksrestauratie, composiet 42,60

Nou is mijn vraag, is dit mogelijk; kan er zowel een eenvlaksrestauratie en drievlaksrestauratie plaats vinden in een voortand?
Het stukje dat afbrak was er aangemaakt door de tandarts, en toen was het een eenvlaksrestauratie.

Dit heb ik namelijk nog nooit meegemaakt terwijl ik toch genoeg drievlaksrestauraties heb gehad aan mijn kiezen die veel ingrijpender waren dan die voortand.

Ik wil eerst wat info opdoen over deze issue voordat ik eventueel contact opneem met mijn tandarts, mischien klopt de factuur wel.

Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden.

Groetjes,
m.e.

Hallo,

Onlang ben ik naar de tandarts gegaan omdat er een stukje was afgebroken van de voortand van mijn bovenkaak.

De tandarts stuurt mij nu de volgende rekening:

V11 21 eenvlaksrestauratie, composiet 20,10
V13 21 drievlaksrestauratie, composiet 42,60

Nou is mijn vraag, is dit mogelijk; kan er zowel een eenvlaksrestauratie en drievlaksrestauratie plaats vinden in een voortand?
Het stukje dat afbrak was er aangemaakt door de tandarts, en toen was het een eenvlaksrestauratie.

Dit heb ik namelijk nog nooit meegemaakt terwijl ik toch genoeg drievlaksrestauraties heb gehad aan mijn kiezen die veel ingrijpender waren dan die voortand.

Ik wil eerst wat info opdoen over deze issue voordat ik eventueel contact opneem met mijn tandarts, mischien klopt de factuur wel.

Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden.

Groetjes,

hoi, Hans

meestal is een hoekopbouw van voortanden een 4-vlaks vulling(voorkant, achterkant, zijkant en bovenkant = 4 vlakken dus). je zou dus een v14-code kunnen declareren, maar omdat V14-code voor composietkroon staat (en waar er dus geen spraken van is bij jou), heeft de tandarts als v13 en v11 gedeclareerd. dit is de meest voorkomende vorm van declaratie bij hoekopbouw van voortanden, onafhankelijk hoe groot de schade is

verder kun je de 3-vlaks vullingen van kiezen (hoe groot ze ook zijn) natuurlijk niet vergelijken met die van voortanden, omdat die van voortanden meer aandacht, bewerking/afwerking vereisen om esthetische redenen. denk aan juiste kleur, vorm, etc

hopelijk heb ik iets duidelijker voor je gemaakt, maar je kan je tandarts gerust bellen en vragen hoe het zit. want ik weet het pas zeker wat er aan de hand is/was als ik in je mond gekeken heb
wo, 04/23/2008 - 00:35 Permalink
vV

heeft de tandarts als v13 en v11 gedeclareerd. dit is de meest voorkomende vorm van declaratie bij hoekopbouw van voortanden, onafhankelijk hoe groot de schade is
hoekopbouw is gewoon v13. Als er op een ander plekje ook iets is, kan apart de v11 gerekend. eea hangt inderdaad af van de omvang van de schade. Ook iets kleins kan weldegelijk een v13 zijn. of zelfs een v14. Het zou ook zo kunnen zijn dat de vorige keer waar vraagsteller aan refereert hij gewoon gematst is (al dan niet bewust) met een (te) lage nota.En nu een reele krijgt.
wo, 04/23/2008 - 12:51 Permalink
hans33

Hoi,

Bedankt voor de reacties, ik geloof nu wel met al deze info dat de rekening klopt.

Ik denk dat de tandarts het de 1e keer bij een eenvlaksrestauratie heeft gelaten voor beide voortanden om de rekening te drukken.
Aangezien hij er al 5 gdaan had die dag.

De voortand ziet er ook veel mooier en robuuster uit.

Groetjes,

Hans.
wo, 04/23/2008 - 13:52 Permalink