In mijn ondergebit stond de eerste kies (een kleine) achter de tandenrij ipv er tussen. Dmv een beugel is ie er inmiddels tussen getrokken. Nu is te zien dat er op de plek waar de 2 kiezen elkaar raakten een tandbederf "gaatje") is ontstaan.
Ik ben vorige week voor het eerst bij mijn nieuwe tandarts geweest en die heeft een foto genomen. Hij denkt dat het voor problemen kan zorgen omdat het glazuur is aagetast... Vooralsnog kan hij niks doen omdat de beugel er nog inzit. Hij heeft een fluorbehandeling gegeven en als de beugel eruit is (deze zomer) moet ik terugkomen.
Wat kan ik hiervan verwachten? Is er nog een redden aan als het glazuur eenmaal aangetast is?
Is dit iets dat mijn vorige tandarts al had kunnen zien en moeten behandelen??
En helpt het om met een tandpasta als "proglasur" te poetsen of is dat alleen maar zakkenvullerij??
Ik hoor het graag!!
Annemarie
Ik ben vorige week voor het eerst bij mijn nieuwe tandarts geweest en die heeft een foto genomen. Hij denkt dat het voor problemen kan zorgen omdat het glazuur is aagetast... Vooralsnog kan hij niks doen omdat de beugel er nog inzit. Hij heeft een fluorbehandeling gegeven en als de beugel eruit is (deze zomer) moet ik terugkomen.
Wat kan ik hiervan verwachten? Is er nog een redden aan als het glazuur eenmaal aangetast is?
Is dit iets dat mijn vorige tandarts al had kunnen zien en moeten behandelen??
En helpt het om met een tandpasta als "proglasur" te poetsen of is dat alleen maar zakkenvullerij??
Ik hoor het graag!!
Annemarie
Re: glazuur aangetast
Je tandarts probeert het aantal fluoridemomenten al te verhogen mbv de mondspoeling. Speciale tandpasta is niet nodig.
Een beginnend gaatje beperkt zich tot het glazuur. Meestal is er een doffe witte vlek op de tand te zien ter plaatse van het defect. In de aanwezigheid van voldoende fluoride kan het tandoppervlak remineraliseren. Als het gaatje echter dieper in de tand is gevorderd, zal het gevuld moeten worden.
Een gaatje zal niet zo snel verergeren. Als het nu nog vrij oppervlakkig is kun je best tot de zomer wachten met restaureren. Dan kan de tandarts de situatie beter beoordelen en bovendien is het vullen dan stukken makkelijker!
Grts, Mignon
Ik vrees echter dat het geen beginnend gaatje meer is, hij heeft foto's gemaakt en trok een zorgelijk gezicht :-? en zei erbij dat het nog wel eens voor problemen zou kunnen zorgen... Maar dat hij er nu nog niets aan kon doen ivm de vaste apparatuur (beugel).
Ik zou het zo jammer vinden als ik al die maanden een beugel heb gehad om de betreffende kies tussen de tandenrij te krijgen en dat ie er dan alsnog uit zou moeten. Is aangetast glazuur in vergevorderd stadium nog te repareren?? Het ziet er uit als een grijzig plekje aan de zijkant van de kies, bijna letterlijk een gaatje....
grts, Mignon