Wortelkanaalbehandeling of niet??

Author:
blablabla
Posted:
di, 04/29/2008 - 16:32
Hoihoi iedereen,

Enkele weken geleden ben ik naar de tandarts geweest met een flink gat in mijn kies (groot en diep). Een maand daarvoor had ik van deze kies erg veel pijn gehad, met name bij het drinken van koud/warm/zoet, maar ook een aantal keren overdag en vooral tegen de avond zomaar een scherpe bonkende pijn, die af en toe zeer heftig was en lang aanhield. Kruidnagel deed trouwens wonderen op zulke momenten: een klein beetje los poeder op de zere plek en de pijn trok binnen een paar minuten weg. Die spontane, heftige pijn verdween na een week vanzelf, de gevoeligheid voor koud/warm/zoet bleef onverminderd. Ook als ik op die kant beet deed het pijn.

Mijn verwachting was dat mijn tandarts me een wortelkanaalbehandeling aan zou bieden, maar tot mijn verbazing heeft hij de kies gewoon gevuld. Omdat ik erg nerveus ben voor de tandarts en stiekem ook opgelucht was, heb ik er op dat moment niet meer naar gevraagd. Ik had overigens van te voren wel aan de assistente over mijn pijnklachten verteld, en ben er van uit gegaan dat deze info bij de tandarts terecht is gekomen. Hij zei wel dat als ik de komende weken kiespijn zou krijgen, ik alsnog een wortelkanaal behandeling moet ondergaan.

Mijn kies is nog steeds wat gevoelig bij warm en koud, maar een stuk minder dan voor het vullen. Verder heb ik nergens last van. Toch durf ik nog steeds niet goed op de kies te bijten en blijft er een onzeker gevoel bestaan. Heb ik er goed aan gedaan mijn kies te laten vullen, of was een wortelkanaal behandeling verstandiger geweest omdat ik wellicht vroeg of laat toch problemen krijg met mn kies? Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen!
manouschka

Hoi,

Soortgelijke heb ik pas ook gehad.
Mijn ervaring is dat er bij mij ook een enorm gat zat,in eerste instantie waren de klachten verdwenen maar idd niet warm en koud erop hebben.Op een gegeven moment hield ik het niet meer uit van de pijn (duurde ongeveer 3 maanden na het vullen)en werd het toch een spoed wkb.Mijn zenuwen waren ontzettend ontstoken.
Een wkb is niet goedkoop en zeker niet als je dat zelf moet betalen.
Maar is wel een goeie optie om je kies te behouden (mits er andere dingen aan de orde zijn).

Met vriendelijke groet,
Manouschka.
di, 04/29/2008 - 18:23 Permalink
Mignon

Beste blablabla,

Soms is het verstandig om de kies even de mogelijkheid tot herstel te gunnen en dan nogmaals een foto te maken van omgeving van de wortelpunt. De zenuw raakt altijd geirriteerd als er dichtbij wordt geboord en gevuld. Gelukkig herstelt de zenuw zich in veel gevallen goed. Een enkele keer gaat het echter niet goed. Naast de mogelijkheid van een beginnende chronische wortelpuntontsteking moet ik in jouw geval denken aan overbelasting. Je zegt dat de kies gevoelig is bij druk. Voelt hij soms ook te hoog aan? Dan kan het namelijk zijn dat de vulling iets te hoog is. In een enkel geval is tenslotte een blootliggende tandhals of een haarscheurtje in de kies de boosdoener.

Hartelijke groeten, Mignon
wo, 04/30/2008 - 01:17 Permalink
blablabla

Hartelijk bedankt voor jullie reacties! Ik heb besloten het nog een tijdje aan te kijken met mijn kies en de zenuw tijd te gunnen om tot rust te komen. Ook omdat mijn klachten op zich mild zijn en eerder af dan toe lijken te nemen. Ben trouwens ook wel blij dat ik een tandarts heb die niet meteen voor een dure en ingrijpende wortelkanaalbehandeling kiest maar het eerst met een gewone vulling probeert.
wo, 04/30/2008 - 08:51 Permalink