Brug of opbeetplaat?

Author:
poesiemauw
Posted:
di, 04/29/2008 - 15:22
Ik sukkel nu al meer dan een jaar met mijn tanden. Na het vervangen van enkele amalgaamvullingen ben ik sterk beginnen klemmen en hierdoor heb ik bijna dagelijks pijn. Ik mis al sinds mijn jeugd kiezen in de onderkaak (links staat enkel de verstandskies, rechts de verstandskies en een naar achter gemigreerde premolaar). Ik heb hier nooit functionele problemen van ondervonden.
De kies die op de premolaar rust is één van de kiezen waar een vulling van is vervangen. Sindsdien voelt mijn occlusie niet meer goed en ben ik 's nachts gaan klemmen. De kies (16) is sindsdien al verschillende keren bijgeslepen en terug opgehoogd maar het voelt nooit goed. Ik heb natuurlijk niet veel kiezen die contact maken dus het is heel moeilijk om die kies juist te krijgen.
Ik ben al raad gaan vragen aan verschillende tandartsen, een kaakchirurg en een orthodontist. De orthodontist zegt dat de enige oplossing is dat ik bruggen laat plaatsen waar mijn kiezen ontbreken, ev. voorafgegaan door een orthodontische behandeling om de uitgezakte kiezen boven terug mooi in lijn te krijgen. Een opbeetplaat heeft geen enkel nut volgens haar.

Ik wil dit ev. wel doen hoewel de hele behandeling behoorlijk lang zal duren en prijzig zal zijn. maar toch... voor het vervangen van die vulling had ik NIKS last, het moet dus toch eenvoudiger op te lossen zijn? Volgens de orthodontiste is het toeval dat mijn problemen begonnen zijn op de dag dat ik mijn vulling liet vervangen.
Ik zou toch liever eerst eens een opbeetplaat proberen, maar kan dit dat echt niet helpt?
Heeft het zin om mijn kies 16 nog eens te laten bijslijpen/ophogen of ev. de vulling terug door een amalgaam te vervangen? Die premolaar waar de 16 op rust heeft ook een 'rare' vorm: hij is niet vlak maar er zit een richeltje op, kan het daardoor zijn dat die kies erboven zo moeilijk past?
Ik word er behoorlijk moedeloos van, al één jaar heb ik elke dag enorm veel pijn. Zowel de tandarts als de orthodontist bevestigen dat ik in sé prachtige tanden en een prachtige glimlach heb, en dat mijn tanden uiterst goed verzorgd zijn. Maar achter die prachtige glimlach zit veel pijn... :cry:
Chris888

Volgens de orthodontiste is het toeval dat mijn problemen begonnen zijn op de dag dat ik mijn vulling liet vervangen.

Voor wat het waard is: mijn persoonlijke (individuele) ervaring is dat kaakgewrichtsklachten door overbelasting ten gevolge van een verandering in occlusie na een week of twee - drie ontstaan, maar wel in een paar dagen al grotendeels kunnen verdwijnen als de occlusie is aangepast.

Maar pijn in de kaakspieren of het gebit zelf, daar heb ik geen ervaring mee.
di, 04/29/2008 - 18:29 Permalink
poesiemauw

Inderdaad, telkens wanneer ik de kies liet bijslijpen leek het probleem aanvankelijk opgelost maar na een week of zo, voelde mijn beet weer slecht.
Je kan je niet voorstellen hoe wanhopig ik hiervan wordt, het idee dat ik nog ca. 40 jaar moet leven met dagelijks pijn waar niemand een antwoord op heeft... Het laatste jaar alleen al heb ik zeker 8 verschillende tandartsen gezien, een kaakchirurg, een orthodontist, een gnatoloog en niemand wist een oplossing.
wo, 04/30/2008 - 22:37 Permalink