Blijvende pijn na WKB ondanks dat WKB op foto goed uitziet

Author:
Apollo
Posted:
wo, 04/30/2008 - 19:05
In december 2007 heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad (4 kanalen), rechtsonder, tweede kies van achter. In deze kies had ik al een vulling ivm met een gaatje uit mijn kindertijd.

Omdat de pijn na de behandeling bleef ben ik een aantal dagen na de behandeling teruggeweest, de (nood)vulling is toen nog iets afgeslepen.

Ik bleef en blijf echter regelmatig last van die kies houden. Bij mijn normale controle afgelopen maart bleek de behandeling er op de foto goed uit te zien. Mijn tandarts gaf wel aan dat soms een 2e WKB nodig is.......

Nu blijf ik last houden van zeurende pijn aan die kies, die soms lijkt uit te stralen naar mijn oor. Het wisselt per dag. Tikken met een lepeltje is niet pijnlijk, ook warmte en koud zorgen niet voor een verergering. Iemand een idee? Moet ik een tweede WKB?

Femke
Mignon

Beste Apollo,

Als er sprake is van een persisterende ontsteking aan de wortelpunt is dit op de foto te zien als een zwarting rond de wortel. Een wortelkanaalbehandeling moet echter wel een evaluatieperiode krijgen. Meestal kan pas na 6 maanden worden gezegd of de behandeling is geslaagd of niet. Als er dan nog een zwarting op de foto aanwezig is en als de klachten niet verdwenen zijn is herbehandeling te overwegen. In jouw geval zou ik dus nog even afwachten met deze beslissing.

Hartelijke groeten, Mignon
do, 05/01/2008 - 18:18 Permalink
Apollo

We zijn inmiddels een paar maanden verder en helaas blijft mijn kies een probleem. Ik heb inmiddels - na een 2e WKB en antibiotica - een derde WKB gehad aan deze zelfde kies. Laatste WKB (waarbij de kies definitief dichtgemaakt is) is ruim anderhalve week geleden. Tot aan vandaag geen klachten gehad maar nu begint ie weer te rommelen. Pijn straalt uit naar mijn oor. De foto's zien er perfect uit, bij laatste WKB waren de kanalen ook allemaal schoon. Wat nu?

Ik ga over een week op vakantie (uiteraard) en vraag me af wat nu wijsheid is . . . .

Groetjes
do, 09/11/2008 - 22:49 Permalink
Newtan

Op zich is het goed nieuws dat je pas na 10 dagen last kreeg. Maar ja, het risico zit erin dat er nog steeds iets ontsteekt. Wat Mignon al vertelde: even afwachten.

In dit geval kun je ook aan andere oorzaken denken. Een ander gaatje? Tandvleesontsteking? Kaakpijn vanuit de spieren/kramp? Als het niet overgaat, wordt het misschien tijd om ook weer eens even heel goed naar dat soort dingen te zoeken. Maar dat is niet jouw werk. Wat je wel kunt doen is exact opschrijven wanneer en hoe je bepaalde pijnsensaties kreeg. Daar kan een tandarts veel uit opmaken.
vr, 09/12/2008 - 00:10 Permalink