Hallo, ik heb een half jaar geleden een behandeling gehad. Ik weet zo niet hoe deze behandeling heet, maar er werd een glasvezelstift door mijn voortand in mijn wortelkanaal geplaatst en daarna werd er een kroon over deze tand geplaatst.
1.Nu heb ik als ik op het wortelkanaal druk (Ik weet niet of dit het wortelkanaal is, maar het zijn die buisjes die je op je tandvlees voelt boven de tand *zie foto) het gevoel alsof ik die stift aan druk. Het doet niet echt heel zeer, maar je voelt wel een bepaalde druk. Is dit normaal, en is dit erg?
2. op dat tandvlees tussen die kanalen (aan de buitenkant dus *zie foto) zit een soort rood blaasje (je kan er bloedvaatjes op zien) is dit erg en zou dit met de glasvezel stift te maken kunnen hebben?
1.Nu heb ik als ik op het wortelkanaal druk (Ik weet niet of dit het wortelkanaal is, maar het zijn die buisjes die je op je tandvlees voelt boven de tand *zie foto) het gevoel alsof ik die stift aan druk. Het doet niet echt heel zeer, maar je voelt wel een bepaalde druk. Is dit normaal, en is dit erg?
2. op dat tandvlees tussen die kanalen (aan de buitenkant dus *zie foto) zit een soort rood blaasje (je kan er bloedvaatjes op zien) is dit erg en zou dit met de glasvezel stift te maken kunnen hebben?
Re: Ontstoken? voel ik mijn stift?
Ik dacht eerst dat ik tegen die stift aandrukte is dat uberhaupt mogelijk?????????????????????
nu is er op die plek zo'n blaasje, misschien zat dat blaasje er toen ook wel en voel ik daarom die druk als ik er op druk
Bij dit verhaal moet je bedacht zijn op een ontsteking aan de wortelpunt die via een fistel draineert. De ontsteking is drukgevoelig. Als je op de tandwortel drukt kan dit dus een zeurend gevoel geven. Het ontstekingsvocht zoekt een weg naar buiten en dan kan zich een blaasje op het tandvlees vormen waarlangs het vocht ontsnapt. Dit geeft een vieze smaak. De fisteluitgang zelf is niet pijnlijk. Als het gaat om een pijnlijk blaasje denk ik eerder aan een afte (soort stressblaasje).
Aangezien er een verdenking bestaat op een wortelpuntontsteking zou ik contact opnemen met je tandarts. Hij kan de fistel tracen en evt een foto maken om te zien waar de oorzaak ligt.
Hoe lang na het doen van de wortelkanaalbehandeling en de stiftopbouw is de kroon vervaardigd als ik vragen mag?
Grts, Mignon
overigens bij wortelpunt denk ik aan de punt van een wortel dus zou het blaasje zo hoog mogelijk zitten?
hij is overigens nog niet geknapt en heeft ook nooit pijn gedaan, alleen een lichte druk als ik zelf op het blaasje druk.
ik moet 21 mei naar de tandarts voor controle, dit kan ik toch wel afwachten?
Hier is een foto van MIJN gebid
Zolang je zelf geen klachten hebt, kun je het wel even aanzien tot 21 mei. Misschien is het wel verstandig om de tandarts even te informeren over je ontdekking zodat hij wat meer tijd voor je kan inplannen die dag. Hij kan aan de hand van een paar simpele testjes waarschijnlijk wel uitvinden wat er aan de hand is.
Veel succes!
Grts, Mignon
Grts, Mignon
overigens kon ik die tand na die val altijd al iets meer bewegen (misschien ervoor ook wel maar was ik er minder op verdacht). het is niet veel of zo maar de uitwijking is iets groter maar dan ook echt heeeel iets.
Grts, Mignon
Ik ga maandag een afspraak maken, ik word hier helemaal zenuwachtig van, helemaal omdat ik examens heb vanaf 19 mei
zoals ik al eerder aangaf zou ik me niet al te druk maken. Je hebt op dit moment immers geen klachten. Je vraagt ons alleen wel wat er aan de hand kan zijn en dit is een van de mogelijkheden. Wie weet valt het allemaal wel mee. Ga er gewoon vanuit dat het allemaal wel goed komt. Als er een fractuur in de tand zit ligt het ook weer aan de situatie wat er zal moeten gebeuren. Op dit moment blijft het dus een beetje gissen. Ik zou het maar even naast je neerleggen en wachten tot de tandarts er zelf naar kan kijken. In de tussentijd wens ik je heel veel succes met je examens!
Grts, Mignon
Vandaag ben ik naar de tandarts geweest, hij heeft een foto van mijn kroontand gemaakt en daar was geen ontsteking te zien, hoewel hij wel dacht dat het een begin kon zijn. Daarom heeft ie me nu amoxicilline trihydraat meegegeven waarvan ik er 3 per dag moet slikken.
Hij hoopt hiermee een wortelpuntontsteking te voorkomen, als dit er een zou zijn.
En moet ik het blaasje gewoon weer lek prikken?
Grts, Mignon