Hallo iedereen,
Een aantal jaren geleden ben ik met mijn voortand ergens tegenaan gebotst en deze is toen grijs geworden. Ik heb hem een keer laten bleken, maar na ongeveer 2 jaar is deze weer grijs gaan worden. Nu is mijn tandarts opnieuw bezig met bleken, maar na 2 bleek behandelingen is hij nog steeds even grijs. Er zijn volgens hem ook geen andere opties, zoals kronen, meer om mijn tand weer te herstellen naar zijn normale kleur want er is reeds tanderosie opgetreden en nog meer van dat soort ongein.
Ik weet me geen raad wat ik nu moet doen om de rest van m'n leven niet met een grijze tand rond te lopen. Ik heb niet veel vertrouwen in het bleekproces, en het voelt ook niet echt goed om te weten dat ik dit de rest van m'n leven om de 2 jaar moet doen.
Alsjeblieft, help mij! Al kost het me een fortuin, ik wil er zo niet bij blijven lopen!
Groeten,
Mark van der Eijking
Een aantal jaren geleden ben ik met mijn voortand ergens tegenaan gebotst en deze is toen grijs geworden. Ik heb hem een keer laten bleken, maar na ongeveer 2 jaar is deze weer grijs gaan worden. Nu is mijn tandarts opnieuw bezig met bleken, maar na 2 bleek behandelingen is hij nog steeds even grijs. Er zijn volgens hem ook geen andere opties, zoals kronen, meer om mijn tand weer te herstellen naar zijn normale kleur want er is reeds tanderosie opgetreden en nog meer van dat soort ongein.
Ik weet me geen raad wat ik nu moet doen om de rest van m'n leven niet met een grijze tand rond te lopen. Ik heb niet veel vertrouwen in het bleekproces, en het voelt ook niet echt goed om te weten dat ik dit de rest van m'n leven om de 2 jaar moet doen.
Alsjeblieft, help mij! Al kost het me een fortuin, ik wil er zo niet bij blijven lopen!
Groeten,
Mark van der Eijking
Re: Een dode (grijze) tand weer herstellen
Een meer ingrijpende methode maar ook uiterst effectieve methode is een kroon van porselein op de tand te vervaardigen, zie dit filmpje voor meer info:
[flv]http://www.tandarts.nl/images/animaties/kroon.flv[/flv]
Ik vraag me af of het hier gaat om intern of extern bleken. De grijze verkleuring in de tand komt waarschijnllijk doordat er bij de klap een bloeding in de tand is opgetreden. Uitwendig bleken mbv een bleeklepel is eigenlijk alleen geschikt om verkleuringen op te lossen die in het tandglazuur, aan de buitenkant van de tand, gelegen zijn. Dit worden externe verkleuringen genoemd. Intrinsieke verkleuringen zoals deze grijze kunnen eigenlijk alleen worden verholpen door de tand intern te bleken. Daarvoor zal eerst een wortelkanaalbehandeling plaats moeten vinden en daarna kan de tand van binnenuit worden gebleekt mbv natrium-perboraatkorrels.
Als je de wkb met intern bleken niet ziet zitten of deze niet aanslaat, kun je altijd nog kiezen voor een kroon, een porseleinen facing of een veneerrestauratie van composiet.
Grts, Mignon
http://ivorenkruis.nl/index.cfm?t=keyword.cfm&folder=21
Veel succes met je keuze, Mignon