Tanderosie en Novamin

Author:
lunagirrrl
Posted:
wo, 04/23/2008 - 22:44
Afgelopen week was ik bij de tandarts en deze vertelde mij dat ik last had van tanderosie. Hij vertelde mij dat de slijtage van mijn tandglazuur onomkeerbaar is en gaf mij een informatieve folder en een tube proglasur mee. Thuis ben ik op zoek gegaan naar verdere informatie over tanderosie. Ik ontdekte dat er voor het herstel van tandglazuur en het tegengaan van gevoelige tanden in Amerika goede resultaten zijn geboekt met een nieuwe technologie ontwikkeld door Novamin. De gevoeligheid van de tanden en de tanderosie wordt tegengegaan door het gebit te remineraliseren (een calcium laagje aan te brengen), en niet door de zenuw ongevoelig te maken, zoals bij Sensodye.

Nu vroeg ik me af of iemand op dit forum meer weet over Novavim, of hier zelf ervaring mee heeft. Zou dit middel werkelijk kunnen helpen bij tanderosie? Ook ben ik benieuwd of tandartsen in Nederland bekend zijn met deze nieuwe technologie (vast wel) en er al mee werken.
Newtan

In Nederland is dat verkrijgbaar onder de naam: Proglasur. Werkt ongeveer hetzelfde.
Je krijgt overigens altijd vanzelf nieuwe kalk in je tanden op geërodeerde plekken. Dat zit in je speeksel ingebouwd. Al doe je niets bijzonders. Alleen met speciale tandpasta's gaat dat een paar keer zo snel.

Omdat ik nogal handig ben met composiet, leg ik er af en toe op 16-20 tanden en kleine kiezen een composietlaagje op. Bij de boventanden aan de achterkant en de snijrand. En bij de ondertanden aan de voorkant en de snijkant. De grote kiezen blijken uit zichzelf weer naar elkaar toe te groeien.
Maar dan stopt de erosie op die plekken. En het glazuur slijt niet meer. Het is wel zo dat je dan na 5 tot 15 jaar weer door de composiet heen bent gesleten. Maar daar maken ze in de wereld genoeg voorraad van.
ma, 05/12/2008 - 13:45 Permalink