losse kroon?

Author:
touhami
Posted:
za, 05/10/2008 - 20:01
twee maanden geleden is er bij mij een kroon geplaatst zonder wkb , ik ben daarna twee keer teruggegaan naar de tandarts omdat deze te hoog zat , hij heeft er wat vanaf geslepen, maar de pijn bleef , afspraak gemaakt bij de endo voor een wkb, deze vond de wkb niet nodig omdat de kies niet reageerde op warm / koud , maar vond wel dat de kroon te diep zat en losjes aanvoelde, daardoor is mijn tandvlees een beetje geirriteerd (geen ontsteking) maar dat was genoeg om een paar slapeloze nachten van te hebben.
Mijn vraag is : is het mogelijk dat de tandarts deze kroon eraf kan halen om het passend te maken en goed vast te lijmen?
of kan de pijn ergens anders vandaan komen?
en kan een beetje irritatie aan tandvlees voor zoveel pijnverzorgen?
ik hoor graag van u
Mignon

Beste Touhami,

Als de kroonrand niet goed aansluit kan er vuil onder blijven hangen. Dit kan op 2 manieren voor problemen zorgen: er kan een gaatje onder de kroon ontstaan en het tandvlees kan door de aanwezigheid van plaque pijnlijk ontstoken raken.

Een kroon die niet goed past omdat de randen openstaan is vrijwel niet te corrigeren. Als het gaat om een horizontale randspleet kun je nog proberen om de rand naar binnen toe te bruneren. Bij een verticale randspleet is er echter geen lapwerk mogelijk. Ik denk eerlijk gezegd dat een kroon met een slechte randaansluiting beter vervangen kan worden. Op den duur ontstaan er anders gegarandeerd problemen.

De endodontoloog zegt dat de kroon 'los' zit. Het kan ook zijn dat het cement niet heeft gehouden en dat de kroon daarom niet meer vastzit. In dat geval kan de kroon opnieuw gecementeerd worden.

Ik adviseer om terug te gaan naar je tandarts en de situatie te bespreken. Overleg wat zijn opties en voorkeuren voor behandeling zijn.

Veel succes! Grts, Mignon
di, 05/13/2008 - 01:16 Permalink
touhami

bedankt voor u antwoord .
de kroon is pas 2 maanden oud , hoe moet ik hiermee omgaan ?
hoe kan ik de tandarts laten geloven dat de kroon niet goed zit en wie draait uiteindelijk op voor de kosten?
di, 05/13/2008 - 11:34 Permalink
Van Leeuwen

Uw tandarts zal zelf moeten onderzoeken of de kroon wel of niet (goed) past. Als u over dit het resultaat van dit onderzoek twijfelt kunt u bij een andere tandarts een second opinion aanvragen (hier zij wel kosten aan verbonden).

Gr. Maurice
di, 05/13/2008 - 11:55 Permalink