hoektanden trekken

Author:
bram330
Posted:
di, 05/13/2008 - 15:35
hallo,

ik heb een vrij mooi gebit maar mijn 2 hoektanden boven steken wat uit naar buiten en nu is mijn vraag zou een orthodontist die gewoon willen trekken ( ik heb een overbeet van 4 milimeter) maar als die getrokken zijn ziet mijn gebit er goed uit.

alvast bedankt.
BJN

Als je bovengebit inderdaad mooi staat, en in een goede beet met de onderkaak passen. Dan zijn de hoektanden overbodig en kan worden overwogen deze te verwijderen. Er is geen regel (noch wetenschappelijke ondersteuning) dat dat niet goed is op termijn. Het is als behandelingsoptie te overwegen! Zeker als de rest goed is en geen (of weinig) beugelbehandeling behoeft. Tenslotte heb je al die afgelopen jaren ook al geen'hoektandgeleiding'. Er is geen eenduidig wetenschappelijk bewijs dat je zonder hoektandgeleiding ZEKER problemen krijgt.

Bij de universiteit geven we in het onderwijs over beugels aan tandartsen als regel dat het niet 'zo maar mag' en dat ze erg voorzichtig moeten zijn. Mede omdat de tandarts dan eerst zal overleggen met de orthodontist.

Omdat het een bijzondere individuele afweging is raad ik je aan te overleggen met een orthodontist in de buurt.
di, 05/13/2008 - 21:05 Permalink