hoe lang moet 2e fase duren?

Author:
evaki
Posted:
vr, 05/16/2008 - 09:50
Wie weet er hoeveel tijd nodig is vanaf de 2e fase-operatie tot aan plaatsing van de kroon? Op 15 maart heb ik een implantaat gekregen (voortand boven). Het bot was wat geslonken dus moest er nep-bot bij maar verder is alles prima gegaan. Omdat ik mijn vakantie al geboekt had voor 19 juni a.s. en dan natuurlijk het liefst van dat plaatje af ben -ik ben dat ding inmiddels behoorlijk zat- vroeg ik mijn tandarts of we het zouden redden voor die tijd klaar te zijn. Hij vertelde me eind mei langs te komen voor de X-ray (dat is 2,5 maand na plaatsing implantaat) en dan kijken we of het goed vastgegroeid is. Zo ja, dan kunnen we het nog op tijd in orde maken... Fijn als dat waar is! Maar nu lees ik hier op het forum berichten dat er na de 2e operatie nog maanden overheen kunnen gaan voordat de uiteindelijke kroon gezet gaat worden. Hoezo dan? Of hangt dat af misschien van het soort implantaat? En nog wat: bij die 2e fase-operatie wordt er een 'abutment' geplaatst heb ik begrepen, maar past datzelfde plaatje er daarna nog wel op of loop ik dan enige tijd voor gek?? Als dat zo is dan kan ik de 2e operatie misschien beter uitstellen tot na mijn vakantie??
JW Vaartjes

Afhankelijk van de hoeveelheid bot en ook de kwaliteit van het bot, moet een implantaat in de bovenkaak vaak 2 tot soms wel 6 maanden vastgroeien (soms is directe belasting ook mogelijk). Bij de 2e-fase wordt het implantaat opgezocht en er een dopje (abutment) opgeplaatst welke door het tandvlees heen steekt, dit kan dan inderdaad ervoor zorgen dat het plaatje minder goed gaat zitten.

De kroon kan echter wel 2 tot 3 weken na de 2e-fase klaar zijn, zodat het mogelijk voor uw vakantie af is, vraag dit natuurlijk even na bij uw tandarts.
vr, 05/16/2008 - 10:18 Permalink