In de 20, wel of niet een beugel.....

Author:
Jongvolwassen
Posted:
za, 05/17/2008 - 03:56
Sinds kort ben ik wat serieuzer aan het denken over een beugel. Mijn 2 voortanden boven staan naar achteren wegens ruimtegebrek en een hoektand staat wat naar buiten en is een beetje puntig. Van voren ziet het er allemaal redelijk fris uit, maar vanaf de zijkant is het rommelig en het geeft me geen goed gevoel. Mijn gebit en tandvlees zijn verder kerngezond.

De enige reden om een beugel te nemen is om me beter te voelen. Ik merk bv dat ik al jaren niet uitbundig lach alleen vanwege de stand van m'n gebit boven/voor. Dat is gewoon verrekte jammer omdat dat mijn blije persoonlijkheid afvlakt. Vanuit die optiek is het dus helemaal geen gek idee om een beugel te nemen.
Aan de andere kant echter ben ik tegen cosmetische ingrepen. Ik ben van mening dat het voldoen aan schoonheidsidealen inferieur is omdat:
1. Door schoonheidsidealen na te streven maak je de mensen die er niet aan voldoen ongelukkig.
2. Als men het wel of niet een relatie aangaan baseert op uiterlijke kenmerken, dan kun je je afvragen hoe echt de gevoelens zijn.
3. Of je tevreden bent met jezelf is een psychische kwestie, geen kwestie van hoe je eruit ziet of hoe anderen daarover denken. Als je op basis van het schoonheidsideaal je uiterlijk cosmetisch aanpast dan ben je psychisch dus niet sterk genoeg.

Als ik besluit een beugel te gaan dragen om mijn gebit boven/voor te corrigeren dan geef ik dus aan mezelf toe dat ik een inferieure psyche heb. Dat krenkt mij, eveneens vraag ik me af hoe mijn omgeving daarop zou reageren. Zouden zij ook gaan denken dat ik 'onzeker' ben? Dat wil ik liever niet, maarja misschien is het ook wel de waarheid, ik constateer immers dat ik minder vrij lach....

Nou goed, zo zie je dus dat ik nogal in een dilemma zit. Eveneens kost het me veel geld, ik ben immers te oud om het nog fatsoenlijk vergoed te kunnen krijgen. Ik begrijp overigens niet waarom ik vroeger niet gewoon een beugel heb gekregen, dan was dit allemaal niet nodig geweest maar dat terzijde.

Wat vinden jullie ervan?

Dan een technische vraag. Als je je voortanden naar voren wil hebben, kun je dan niet gewoon een beugel hebben die de tanden vanaf de achterkant naar voren drukt, zodat er aan de voorkant niets te zien is? Of moet aan de voorkant ook wat druk worden uitgeoefend omdat er ruimte moet worden gemaakt?

Bij voorbaat dank voor elke reactie.
Romy32

Hoi,

Ik wil wel reageren op je verhaal.
De redenen die je noemt om tegen cosmetische ingrepen te zijn, begrijp ik, maar:
1. Omdat er mensen zijn die niet aan het schoonheidsideaal voldoen, zou jij geen beugel moeten nemen? Ze zouden ongelukkig worden als jij een schoonheidsideaal nastreeft, zeg je, maar worden ze wèl gelukkig als jij dat niet doet?
2. Je wilt die rechte tanden voor jezelf, toch niet voor iemand met wie je een relatie hebt?
3. Ik ben het met je eens, dat als je psychisch niet goed in je vel zit, veranderingen aan je uiterlijk dat niet zullen oplossen. Maar als je je gewoon goed voelt, maar er is een mogelijkheid om iets wat je stoort te verbeteren, is dat toch prima? Jij zegt dat je een blije persoonlijkheid bent, maar dat je makkelijker zou lachen als je tanden recht zouden staan. Vind ik persoonlijk heel logisch, en geen teken van zwakte.

Ik reageer op je berichtje, omdat ik zelf ook heel lang heb getwijfeld of ik wel of niet een beugel zou nemen (en ik ben zelfs al bijna 34....!) Ik maakte me bijvoorbeeld ook druk om wat anderen ervan zouden vinden. Maar langzaam maar zeker is tot me doorgedrongen dat je zoiets puur voor jezelf doet. En je kunt het ook zo zien: als je een beugel neemt, wil dat zeggen dat je jezelf behoorlijk de moeite waard vindt. Anders zou je toch niet beginnen aan dat hele gebeuren? Vind ik eigenlijk best wel sterk!

Succes ermee!

Ik heb overigens nog geen beugel hoor, maar zit inmiddels wel in "de molen".
za, 05/17/2008 - 10:40 Permalink
Romy32

Ik kan hier wel een heel verhaal gaan houden, maar het kan makkelijker. Ik heb namelijk een tijdje geleden een topic geopend hier op dit forum, met de titel: "Hoe lang voordat dit recht staat?" Lees het, en je weet alles! Met wie ik in zee ga, kan ik hier niet zeggen, want dat soort dingen moet je in een persoonlijk bericht bespreken. Bovendien ben ik er nog niet 100% zeker van dat ik bij deze orthodontist blijf, omdat het tot nu toe (naar mijn mening hoor) nogal stroefjes verliep allemaal. Ik heb vandaag de begroting binnengekregen. Naar aanleiding daarvan heb ik nog wat vragen, waarover ik maandag ga bellen met de orthodontist. En aan de hand daarvan beslis ik of ik doorga daar, of toch ergens anders heenga.
Mijn beweegreden om een beugel te nemen is heel simpel: ik erger me dood aan die scheve voortanden! Ik vind het lelijk, en het lijkt me héél erg gaaf om ze na al die jaren eens mooi naast elkaar te hebben staan! Dat is het, niets meer en niets minder.

Ben wel benieuwd of jij het gaat doen hoor!
za, 05/17/2008 - 18:45 Permalink
Wizfinger

Ik ben 36 en heb 15 jaar hetzelfde probleem gehad als jij. Ik durfde niet uitbundig te lachen, niet te glimlachen naar leuke dames, en draaide mijn hoofd weg of deed mijn handen voor de mond als ik moest lachen.

Elk jaar keek ik in de spiegel en werd ik er depressief en onzeker van, maar ja het leven gaat verder en zo is er weer een jaar voorbij.

Bovendien is mijn onderkaak te klein, dus als ik een beugel zou nemen moest er ook nog een kaakchirurgische correctie bovenop: allemaal gedoe omdat ik niet durf te lachen?

Dat heeft niets te maken met zwakke psyche, maar juist met een sterke! JIJ realiseert je namelijk ZELF dat je onzeker bent over je tanden. Er zijn maar weinig die zo sterk zijn om dat toe te durven geven!

Afgelopen november was ik het zat. Ik heb nu een beugel en over een jaartje wordt ik geopereerd. Het is eng, het is irritant, ik voel me weer een puber :) maar toch weet ik zeker dat ik er nog tientallen jaren plezier van zal hebben als alles goed staat! :D

En kiezen voor je eigen plezier en tevredenheid heeft niets te maken met zwakte. Iedereen wil mooi zijn, dat is heel normaal.
do, 05/22/2008 - 20:18 Permalink
Jongvolwassen

Bedankt voor je zinvolle reactie.

De laatste paar dagen heb ik in mijn omgeving mijn beugelwens naar buiten gebracht en aldus uitgebreid laten zien waar ik m.b.t. mijn tanden ontevreden over ben. Dat is een hele stap!!
Maar de reacties vielen mij alleszins mee en het voelt als een zekere opluchting daar zo open over te praten. Niemand leek het in de geringste mate raar te vinden, al zeiden de meesten wel dat ze zelf bij het zien van mijn gebit niet tot de gedachte waren gekomen dat een beugel de hoogste tijd zou worden...

De meest interessante gedachte die ik van de reacties heb ontvangen is dat het nemen van een beugel van een hele andere orde is dan bijvoorbeeld het toe laten passen van een facelift. Het is zo 'normaal' en het is niets anders dan 'recht zetten'. Zodra ik al mijn voorbereidende vragen beantwoord heb zal ik het dan ook zeker doorzetten :D.

Wizfinger, succes met de resterende tijd van het dragen van een beugel alsmede de komende kaakoperatie en mijn complimenten voor je keuze en openheid.
vr, 05/23/2008 - 15:38 Permalink
bl1973

Wizfinger, ik ben 35 en net bovenkaakverbreding gehad. Wat ik wel raar vind, bij mij is het eerst die operatie en dan beugelen, en u moet eerst een jaar beugelen en dan operatie. Hoe zou dat komen?
Allé ze zullen wel weten wat ze doen zeker.

Goed dat je positieve reacties hebt ontvangen.
Bij mij is het meestal van, maar ge zijt toch goed, dat is toch niet nodig.
Als ik dat nu al van mijn 18 wil hebben en dat dat mij stoort die ene kant als ik lach, ik ga ervoor en trek het mij niet aan wat anderen ervan vinden.
Zie wel dat je je goed voelt bij uw orthodontiste en in mijn geval kaakchirurg, zalige man.
ma, 06/02/2008 - 07:20 Permalink
Huizinga

ik zou zeggen lees mijn artikel eens volwassen en beugel doen!

Hoe durf je te zeggen dat je toegeeft aan psyche nogwat. Wat een flauwekul. Je kijkt teveel programma;s waarin je de wereld ziet als een grote bol met de mooiste mensen.

Ik kan alleen maar zeggen. Ik ben vet onzeker over mezelf maar door de komst van de beugel voel ik alleen maar zekerder. Waar gaat het nu om? Gaat het nu om de buitenwereld om over je eigen persoon. Kijk mijn buurman rijdt ook in Audi TT. Vet mooie auto maar op den duur zal hij ook oud en lelijk worden. Ik kies liever voor een iets minder auto met een hele goede motor. Wat ik bedoel te zeggen. Kijk eens naar wat je gevoel zegt en niet wat andere mensen zullen denken. Ook zonder een beugel zullen mensen altijd wat over jouw denken. Hetzelfde is dat jij je zorgen maakt over wat die mensen zullen denken. Dan doe je precies hetzelfde.

Lees maar eens mijn artikel.
wo, 07/09/2008 - 23:58 Permalink