Sinds een half jaartje heb ik 'plotseling' problemen met mijn gebit. Ik ben niet meer gaan snoepen of anders gaan poetsen maar er zitten wel veel meer gaatjes. Mijn ouders hebben ooit het briljante idee gekregen om voor een tandarts te kiezen die 3 kwartier rijden hier vandaan zit. terwijl Den Bosch 10 min hier vandaan ligt. dus dan ga je zonder auto niet zo gemakkelijk even naar de tandarts. en ik had nergens geen pijn. De laatste twee keer dat ik op controle kwam waren wel halfjaarlijks maar daarvoor ben ik ruim een jaar niet geweest.
Ik ben een afgelopen week bij mijn tandarts langs geweest om een gaatje te laten vullen, het was al mijn tweede bezoek om een vulling te laten zetten. Tijdens het bezoek bleek naast het gaatje een gat te zitten wat tot nog toe niet opgemerkt was. mijn tandarts zei dat het gat een vreemde kleur had waardoor het niet te zien was. er zijn ook foto's gemaakt daarop is nog meer ellende te voorschijn gekomen.
Ik heb zelf het idee dat de gaatjes vooral tussen de tanden in zijn ontstaan en daardoor voor lange tijd over het hoofd gezien zijn (er zijn ook nooit eerder foto's genomen) Ik geloof eigenlijk niet dat dit plotseling is gebeurd de gaatjes zijn volgens de tandarts onzichtbaar dus hebben ze alle tijd gehad om te groeien.
Bestaat zoiets als gaatjes die dezelfde kleur zijn als de tand waardoor ze niet te zien zijn?
Ik ben een afgelopen week bij mijn tandarts langs geweest om een gaatje te laten vullen, het was al mijn tweede bezoek om een vulling te laten zetten. Tijdens het bezoek bleek naast het gaatje een gat te zitten wat tot nog toe niet opgemerkt was. mijn tandarts zei dat het gat een vreemde kleur had waardoor het niet te zien was. er zijn ook foto's gemaakt daarop is nog meer ellende te voorschijn gekomen.
Ik heb zelf het idee dat de gaatjes vooral tussen de tanden in zijn ontstaan en daardoor voor lange tijd over het hoofd gezien zijn (er zijn ook nooit eerder foto's genomen) Ik geloof eigenlijk niet dat dit plotseling is gebeurd de gaatjes zijn volgens de tandarts onzichtbaar dus hebben ze alle tijd gehad om te groeien.
Bestaat zoiets als gaatjes die dezelfde kleur zijn als de tand waardoor ze niet te zien zijn?
Re: wit gekleurde gaatjes? en plotseling een slecht gebit
Kleine gaatjes zijn vaak moeilijk te detecteren (met het blote oog) maar die hoeven vaak ook geen behandeling, afwachten en controle is genoeg. Als de tandarts er eens eentje mist is dat dus geen ramp.
Het zou ook zomaar kunnen dat de tandarts wat makkelijk is geweest bij de periodieke controles en nu ineens wakker is geworden, foto's gaat maken en gaatjes vindt die moeten worden behandeld. Die grotere gaatjes ontstaan bepaald niet van de ene op de andere dag en een gat al helemaal niet. Als je geen hoog cariesrisico hebt is om het jaar een periodieke controle nog wel toereikend, daar kan het niet aan liggen denk ik.
Daar komt bij dat je schrijft dat niet eerder foto's zijn gemaakt. Bij een gemiddelde patient dient dit toch wel om de 2-3 jaar te gebeuren. Alleen bij groot of juist klein cariesrisico kan hiervan worden afgeweken maar dan zijn nog steeds periodiek foto's nodig.
Re: wit gekleurde gaatjes? en plotseling een slecht gebit
Je zult wel geschrokken zijn van het bericht dat je nu opeens een paar gaatjes hebt. Beginnende gaatjes zijn dof wit van kleur. Als de gaatjes dieper het tandweefsel ingaan ontstaat er een oneffenheid in het tandoppervlak en zie je een bruine verkleuring. Omdat beginnende gaatjes wit zijn moet je bij de controle de tanden goed droogblazen om ze op te merken.
Gaatjes die tussen de tanden in ontstaan zijn zeer moeilijk te zien. Pas als ze vrij diep zijn kun je ze vanaf de bovenzijde van de tand donker zien doorschemeren. Het is daarom verstandig om eens in de zoveel tijd een bitewing opname te maken van beide kaakhelften. Op deze rontgenfoto zijn alle tandkronen te zien. Met behulp van deze foto's kun je het verloop van het cariesproces in de gaten houden en besluiten wanner je actief gaat ingrijpen. Soms is het bijsturen van de mondhygiene voldoende om de beginnende caviteiten te laten remineraliseren. Als het gaatje echter verdiept tot in het tandbeen is restauratie meestal noodzakelijk.
Het kan dus zijn dat je tandarts de bewuste plaatsen al een tijdje in de gaten hield en nu pas besluit in te grijpen. Wellicht was het verstandig geweest om eerder foto's te maken, zodat er wat bijsturing had kunnen plaatsvinden.
Veel succes met je laatste vullingen!
Grts, Mignon