Vreemd gevoel in de kaak/oor

Author:
Oei!
Posted:
wo, 05/21/2008 - 12:19
Hallo,

Ik heb al enige tijd last van een vreemd gevoel boven mijn achterste kiezen. Het doet geen pijn, maar het is wel soms gevoelig daar. Ik voel het daar soms ook kloppen. Ik heb echter ook last van mijn oor aan die kant in de zin dat ik daar een piep in hoor. Naar mijn gevoel staat die piep in verbinding met het gevoel in mijn kaak.

Het begon met die gevoeligheid toen ben ik naar de tandarts geweest, maar die zag alleen een kleine ontstekking bij de achterste kies. Deze heeft hij toen schoongemaakt en een paar dagen later begon de piep. Die is toen ongeveer een week gebleven en werd toen minder. Nu (een maand later) had ik een week geleden weer last van dat vreemde kloppende gevoel. De tandarts gebeld en daar de assistente aan de lijn gekregen. Ik moet nu spoelen met een spoelmiddel van de apotheek, omdat ze er vanuit gaan dat het dezelfde ontsteking is als de vorige keer. Een paar dagen nadat die gevoeligheid begon is ook weer de piep in mijn oor komen opzetten. Voor die piep ben ik al langs de huisarts geweest en die dacht dat mijn buis van eustachius aan die kant verstopt is.

Ik ben netjes elk half jaar op controle geweest en heb geen verstandskiezen meer. Ik zou dus graag willen weten of een ontsteking aan een holte er voor kan zorgen dat ik last heb van die gevoeligheid in mn kaak en die piep in mijn oren of dat een vorm van oorpijn uitstraalt naar mijn kaak of dat mijn gevoel in mijn kaak juist uitstraalt naar mijn oren.

Graag advies, want ik zou niet weten of ik nu bij de huisarts of bij de tandarts moet zijn.

O ja, naar mijn weten heb ik 's nachts geen last van tandenknarsen.
Mignon

Beste Oei,

aangezien de holtes in je hoofd nauw met alkaar verbonden zijn kunnen problemen in het ene compartiment effect hebben op andere delen van je hoofd. Ben je de laatste tijd verkouden geweest? Een ontsteking van de kaakbijholten kan gevoeligheid aan je tanden geven.

Grts, Mignon
do, 05/22/2008 - 04:15 Permalink
Oei!

Beste Oei,

aangezien de holtes in je hoofd nauw met alkaar verbonden zijn kunnen problemen in het ene compartiment effect hebben op andere delen van je hoofd. Ben je de laatste tijd verkouden geweest? Een ontsteking van de kaakbijholten kan gevoeligheid aan je tanden geven.

Grts, Mignon

Nee, ik ben niet echt verkouden geweest de laatste tijd. Ik heb wel zo mijn twijfels of het alleen maar met mijn tanden te maken heeft, omdat mijn oor aan dezelfde kant ook dicht lijkt te zittten.

Mijn vraag is eigenlijk of ik hier nu meer naar de huisarts en/of tandarts en zo ja, in welke volgorde dat is.
do, 05/22/2008 - 11:48 Permalink
Oei!

Eerst naar de huisarts en daarna naar de KNO arts ;)

Ja, naar de huisarts gaan leek me zelf ook stap 1. Maar op bovenstaande wijze wordt de tandarts er niet bij betrokken. Loop ik dan niet het risico dat als het veroorzaakt wordt door een ontsteking ergens in een kies/kaak deze over het hoofd gezien wordt?

Hebben jullie dergelijke klachten ook in jullie praktijk?
do, 05/22/2008 - 18:51 Permalink
Mignon

Om uitsluitsel te gven kan de tandarts eventueel een rontgenfoto maken. De huisarts kan je tevens doorsturen naar de KNO-arts. Mocht deze een verdenking hebben op een dentogene oorzaak dan kan hij altijd doorverwijzen naar de afdeling kaakchirurgie voor een vervolgonderzoek.

Grts, Mignon
vr, 05/23/2008 - 00:35 Permalink
Oei!

Om uitsluitsel te gven kan de tandarts eventueel een rontgenfoto maken. De huisarts kan je tevens doorsturen naar de KNO-arts. Mocht deze een verdenking hebben op een dentogene oorzaak dan kan hij altijd doorverwijzen naar de afdeling kaakchirurgie voor een vervolgonderzoek.

Grts, Mignon

Hartelijk dank. Dan zal ik een afspraak maken bij de huisarts. De gevoeligheid en het kloppende gevoel in mn kaak (of kiezen) is niet erg genoeg dat ik ervoor naar de tandarts zou gaan, alleen in combinatie met die piep in mijn oor zou ik toch graag willen weten hoe de vork in de steel zit.

Enige suggestie hoe ik mijn probleem het beste kan verwoorden? Ik wil namelijk voorkomen dat ik van het kastje naar de muur gestuurd ga worden.
vr, 05/23/2008 - 00:40 Permalink
Oei!

De huisarts adviseerde mij hiermee eerst langs de tandarts om alles te laten controleren (ontstekingen en kaakgewricht) dus ik maak morgen maar een afspraak met de tandarts.

Wat kan ik bij de tandarts verwachten? Ik neem aan dat die even kijkt, maar is het verstandig dat er ook rontgenfoto's gemaakt worden?
do, 05/29/2008 - 15:58 Permalink