Goedemiddag,
Ik heb twee wortelkanaalbehandelingen ondergaan en heb nog steeds last van en kies waar veel druk op staat.
Bij het kauwen heb ik niet zo heel veel last maar als ik op de kies druk staat er veel spanning op en is gevoelig.
De wortelkanaalbehandeling is deskundig uitgevoerd volgende de foto's.
Het lijkt erg op een wortelpuntontsteking volgens mijn tandarts volgend op de wortelkanaalbehandelingen eerder ondergaan en er wordt mij ge-adviseerd een apicectomie te laten doen.
Kan iemand mij adviseren wat 'apicectomie' precies inhoudt en hoe lang deze ingreep duurt.
Hoe groot is het slagingspercentage?
Is deze wortelpuntontsteking te zien op een x-ray?
Ik heb gelezen dat een nieuwe wortelkanaalbehandeling niet zo'n goed idee is gezien dit misschien het verliezen van de kies kan inhouden.
Ik hoor graag van U,
Dank U
Bas Fick
Ik heb twee wortelkanaalbehandelingen ondergaan en heb nog steeds last van en kies waar veel druk op staat.
Bij het kauwen heb ik niet zo heel veel last maar als ik op de kies druk staat er veel spanning op en is gevoelig.
De wortelkanaalbehandeling is deskundig uitgevoerd volgende de foto's.
Het lijkt erg op een wortelpuntontsteking volgens mijn tandarts volgend op de wortelkanaalbehandelingen eerder ondergaan en er wordt mij ge-adviseerd een apicectomie te laten doen.
Kan iemand mij adviseren wat 'apicectomie' precies inhoudt en hoe lang deze ingreep duurt.
Hoe groot is het slagingspercentage?
Is deze wortelpuntontsteking te zien op een x-ray?
Ik heb gelezen dat een nieuwe wortelkanaalbehandeling niet zo'n goed idee is gezien dit misschien het verliezen van de kies kan inhouden.
Ik hoor graag van U,
Dank U
Bas Fick
Re: apicectomie - definitie
Dit duurt tussen de 15 en 30 minuten, maar bij de achterste kiezen soms een uur.
Het succespercentage in zeer afhankelijk van het probleem wat bij het operatie'tje wordt aangetroffen. Maar meestal tussen de 50 en de 75%.
Een wortelpuntontsteking is niet goed te beoordelen op een rontgenfoto alleen. Maar wel kun je zien of het bot na de resectie weer teruggroeit tegen de wortel, dus of het echt beter wordt, als je meerdere foto's na elkaar hebt.
Je tandarts kan het beste beoordelen of overdoen van de wortelbehandeling het beste is, of een apexresectie. Overdoen van een wortelvulling hoeft niet het einde van de kies te betekenen, maar het kómt wel eens een keer voor. Als je toevallig zo'n verhaal hoort, stond dat geval 'aan de verkeerde kant van de streep'.
Dank U voor deze uitleg - ben nu meer op de hoogte :D
Begrijp ik dan goed dat apicectomie hetzelfde is als apexresectie?
Betekekenen deze begrippen hetzelfde?
Ik vindt niet zo heel veel terug op 'apicectomie' (apicoectomy) - meer op 'apexresectie' (apexresection)?
Ik ben woonachtig in Madrid - en mijn tandarts spreekt matig Engels vandaar....
Dank U
Bas
Groeten uit een zweterig Nederland, Bas.
Re: apicectomie - definitie - deel 2
Ben intussen naar de tandarts terugegweest en werd mij verteld dat
mijn 'probleem' na de WKB geen apexresectie/apicectomie is.
Er zijn foto's gemaakt die laten zien dat er geen opening is bij de wortelpunt (wat wijst op infectie bij de apex).
De tandarts zegt nu dat er wel een infectie is (rond de tand) maar niet in de apex (wortelpunt) en dat ik gewoon moet wchten totdat mijn lichaam (weerstand) dit 'vanzelf' oplost.
Dus dat apexresectie niet nodig is.
Vanuit uw ervaring - denkt U dat dit waar kan zijn - en zo ja wat zijn uw ervaringen?
Wat betreft de 'fistel' die ik dacht te hebben boven aan de binnenkant van mijn linkerlip(waar het tandvlees zacht is).- bleek ook geen fistel te zijn maar een kleine bobbel (kleine ongevaarlijke tumor) en niet gerelateerd aan de infectie.
Ik dacht dit ook gezien niet in de buurt van de gevoelige/ge-infecteerde tand.
maar aan de binnenkant linkboven lip.
Het moet wel operatief verwijderd zorden - en wordt een stuk uitgesneden daarna gehecht (en kan laboratechnisch onderzocht worden) maar heb geen idee wat dit kan zijn.
Hij heeft het wel genoemd maar ben het woord even kwijt....
NB - ik dacht dat dit precies mijn probleem bechreef - nu beweert deze man anders...
http://www.reinaert-kliniek.nl/index.php?option=com_content&task=vi…
Kunt U mij een idee geven?
Ik hoor graag van U en bedankt! :D
Bas
Re: apicectomie - definitie - deel 2
Ik lees nogal wat hierover - maar gezien het linksboven de lip zit (in het zachte gedeelte van het verhemelte) denk ik aan een aft.
Normaal gezien verdwijnt dit toch vanzelf?
Ik heb het nu al 2 weken....
Maar ik ga wel naar de dokter hier om te checken.
Bedankt zover en prettige dag!
Bas
Veel succes,