Hoi,
Hier weer een twijfel/vraag topic zoals jullie hier vast wel gewend zijn :p Al tijden erger ik me namelijk aan 1 voortand die scheef staat, hij lijkt ook steeds meer scheef te gaan staan. Vroeger heb ik wel een beugel gehad, maar niet hiervoor. Naja natuurlijk een hoop wikken en wegen zo'n beugel, ik bedoel, ik ben 25 en sta op een moment in mn leven dat ik veel zekerheid wil uitstralen (carriere en vrouwen) en denk dat een beugel wellicht hierin tegen mij zou kunnen werken. Ook wel in zn voordeel misschien, maar het is toch ene beetje een verhaal met 2 kanten.
Voor mezelf opzich wel de knoop doorgehakt nu dat ik er wat aan wil laten doen. Ben langs een ortho geweest en heb daar wat besproken. Er zijn fotos gemaakt enzo en er is een behandelplan opgesteld. Ik twijfel natuurlijk niet aan de expertise van die orthodontist, maar ik wil toch ook graag een mening van wat meer mensen horen over een eventueel behandelplan... Internet en een mooi forum zoals dit zijn daarvoor uitstekende mogelijkheden ;) Mijn foto's:
(ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, dit zijn fotos van de ortho uit mn behandelplan, ben wel bereid nog andere fotos te maken)
Voorgesteld was een vaste beugel boven en onder voor ongeveer 30 maanden, wat echt het maximum zou zijn. Daarnaast moest hij 2 kiezen trekken om ruimte te creeeren. In eerste instantie kwam hij ook nog aan met een kaakoperatie omdat hij mn overbeet wat groot vond. Achteraf kwam hij hiervan terug omdat mn kin weer wat meer naar voren steekt zodat mn profiel nog altijd mooi was.
Maargoed, 30 maanden vind ik vrij lang en onder hoeft van mij ook niet echt omdat ik me eigenlijk maar stoor aan 1 scheve voortand. Volgens de orthodonist zou binnen 6 maanden die ene tand al recht staan, dus dacht ik, waarom moet ik dan nog 24 maanden met een beugel lopen? Het hoeft van mij absoluut niet perfect te zijn en mn ondertanden ben ik tevreden over. Het is niet perfect, maar mooi genoeg voor mijn ongetrainde tandartsoog.
Wat vinden jullie? Niet zeuren en dat volle plan pakken? Of zijn er andere mogelijkheden? Een vriendin van mij is mondhygieniste en had het ook over dingetjes die je er overheen kon zetten?
Alvast bedankt!
Hier weer een twijfel/vraag topic zoals jullie hier vast wel gewend zijn :p Al tijden erger ik me namelijk aan 1 voortand die scheef staat, hij lijkt ook steeds meer scheef te gaan staan. Vroeger heb ik wel een beugel gehad, maar niet hiervoor. Naja natuurlijk een hoop wikken en wegen zo'n beugel, ik bedoel, ik ben 25 en sta op een moment in mn leven dat ik veel zekerheid wil uitstralen (carriere en vrouwen) en denk dat een beugel wellicht hierin tegen mij zou kunnen werken. Ook wel in zn voordeel misschien, maar het is toch ene beetje een verhaal met 2 kanten.
Voor mezelf opzich wel de knoop doorgehakt nu dat ik er wat aan wil laten doen. Ben langs een ortho geweest en heb daar wat besproken. Er zijn fotos gemaakt enzo en er is een behandelplan opgesteld. Ik twijfel natuurlijk niet aan de expertise van die orthodontist, maar ik wil toch ook graag een mening van wat meer mensen horen over een eventueel behandelplan... Internet en een mooi forum zoals dit zijn daarvoor uitstekende mogelijkheden ;) Mijn foto's:
(ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, dit zijn fotos van de ortho uit mn behandelplan, ben wel bereid nog andere fotos te maken)
Voorgesteld was een vaste beugel boven en onder voor ongeveer 30 maanden, wat echt het maximum zou zijn. Daarnaast moest hij 2 kiezen trekken om ruimte te creeeren. In eerste instantie kwam hij ook nog aan met een kaakoperatie omdat hij mn overbeet wat groot vond. Achteraf kwam hij hiervan terug omdat mn kin weer wat meer naar voren steekt zodat mn profiel nog altijd mooi was.
Maargoed, 30 maanden vind ik vrij lang en onder hoeft van mij ook niet echt omdat ik me eigenlijk maar stoor aan 1 scheve voortand. Volgens de orthodonist zou binnen 6 maanden die ene tand al recht staan, dus dacht ik, waarom moet ik dan nog 24 maanden met een beugel lopen? Het hoeft van mij absoluut niet perfect te zijn en mn ondertanden ben ik tevreden over. Het is niet perfect, maar mooi genoeg voor mijn ongetrainde tandartsoog.
Wat vinden jullie? Niet zeuren en dat volle plan pakken? Of zijn er andere mogelijkheden? Een vriendin van mij is mondhygieniste en had het ook over dingetjes die je er overheen kon zetten?
Alvast bedankt!
Re: Wat voor behandelplan?
Mijn plan (op basis van de huidige gegevens) zou zijn:
Vaste apparatuur bovenkaak (witte slotjes) dan is na ±4-5mnd de bovenboog bijna goed. En kun je met elkaar goed beoordelen welke route verder gevolgd wordt. Er zijn dan 3 opties:
A- het past eigenlijk heel goed in de mond (lipsluiting is prima) er is een goed en mooi resultaat in korte tijd. Dan nog 2-3mnd door om de definitieve stand te bereiken en de beugelbehandeling is klaar. Draad achter de boventanden en een nachtbeugel (essix) voor de zekerheid erbij.
B- Het past aardig maar de voortanden 'tonen' wat veel, de lipsluiting is moeilijk. Dan is een mogelijkheid 2 kiezen 14 en 24 te verwijderen en de ruimte te gebruiken om de voortanden hierin naar achter te schuiven. Soms is dan nodig dat de onderboog weer passend gemaakt wordt op de bovenboog. Dan krijg je ook (witte) slotjes op de ondertanden. Er resteerd dan 8 tot 12 mnd behandeling.
C- Het past aardig de verhouding van de boventanden met de bovenlip is goed (dan mag je niet 2 kiezen verwijderen). Dan is de beste optie een operatie van de onderkaak. Die kan dan snel plaatsvonden en er resteerd 6-12 mnd behandeling.
Ik stel in mijn plannen de definitieve keuze altijd uit tot deze fase. Je kunt het dan pas echt beoordelen. In het verleden werden dit soort beoordelingen 'op papier' gedaan. Aan de hand van meetcijfers verlies je het contact met de realiteit! en beslis je op basis van gemiddelden....
Er worden kiezen getrokken om ruimte te maken. Alle voorste kiezen en tanden gaan dan een stuk naar achter.
Is het dan zo dat de neus optisch langer wordt?
Die hoek tussen de lippen en de neus wordt toch groter lijkt mij?
Als je zoiets doet moet je niet voor het halve werk gaan vind ik.
Ik heb een kruisbeet al van in de lagere school, mocht niet aan de beugel, en het heeft mij steeds gestoord.
Bij andere valt dit echt niet op, maar mij stoort het. En je zou dan denken ooh is het dat maar, maar als je er dan voor gaat, en men begint over een kaakverbreding, dan is de vraag is het allemaal wel nodig, ben er 35.
Maar ik ga niet twee jaar of langer beugelen en dan toch nog niet het gewenste resultaat krijgen, gewoon om dat ik die verbreding niet heb genomen. Het duurt mij iets te lang en goedkoop is het niet dat ik voor helemaal voor ga. Gewoon doen en achteraf zal je content zijn.
Heb dit topic even uit het oog verloren omdat ik een nieuwe PC moest kopen vanwege een blikseminslag :p
Maargoed, weer gevonden en zit er nog steeds mee. Kijk als ik lach enzo zie je het amper, het is 1 tand die een beetje scheef staat, de rest staat imo prima. Daarom vind ik dat plan van die ortho zo omslachtig.
Ik heb hierbij nog even een kopietje van die rontgenfoto toegevoegd, misschien dat je daar ook iets kan zien?
Een beugel voor een half jaar om mn voortand recht te krijgen en dan zien hoe en wat lijkt me een goed plan, maar dat stelde die ortho dus niet voor.