Voortand extractie?

Author:
colaboy
Posted:
do, 05/29/2008 - 18:12
Hallo allemaal!

Ik zal proberen het kort en bondig te houden:

- Jaar of zes geleden pijn aan een voortand (ik meen de 22, kan dat?)
- Tandarts begrijpt niets van de foto, zeer afwijkend beeld
- Kaakchirurg begint na het bekijken van een nieuwe foto uit ziekenhuis daar in een boekje te bladeren :)
- Constateert anatomische afwijking aan mijn tand. Hoort normaal 1 kanaal te hebben (of zoiets) en ik lijk er meerdere te hebben. Tevens ontsteking'tje aan de wortelpunt wat de pijn veroorzaakt.
- Teruggestuurd naar tandarts.
- Tandarts durft door afwijkend beeld zenuwbehandeling niet aan en stuurt mij naar endodontoloog.
- Bij behandeling zegt hij dat ik min of meer twee kanalen heb (soort zijkanaaltje).
- Ook ziet hij op de foto dat mijn gespiegelde boventand (dus aan de andere kant) exact dezelfde afwijking heeft
- Verder geeft hij aan dat de kanalen slechts enkele mm's onder de oppervlakte van mijn tand beginnen (normaal liggen ze dieper ofzo) en dat dus de kans groot is dat zo vanuit mijn mond de bacterieen zijn binnengedrongen.
- Tijdens behandeling blijkt dat hij helaas in dat tweede halve zijkanaaltje maar tot de helft kan komen: zit bot in de weg ofzo. (heeft gekeken met microscoop)
- Behandeling is dus half gelukt geeft hij aan en het is de vraag of alle bacterieen gedood zijn.
- Na jaar terugkomen. Op de foto lijkt het toch wat verbeterd en wil het nog een jaar aankijken.
- Ik moet toegeven dat ik na dat jaar geen afspraak meer gemaakt heb: ik had nog slechts enkele keren per jaar pijn aan die tand voor hooguit een weekje ofzo. Was te overzien dus.
- Aantal jaren later: klachten komen toch steeds weer vaker terug en worden ook weer heviger. Vaak bij verkoudheid (of misschien wel gevolgd door verkoudheid. Ben nog niet overtuigd van de volgorde).
- Juli 2007: heb er genoeg van en na overleg stuurt de tandarts mij naar de kaakchirurg voor een apexresectie.
- Direct na behandeling verdwijnen klachten.
- Helaas voor een paar maanden. Klacht keert op een gegeven moment weer terug.
- In december 2007 aangekaart bij tandarts. Die vind toch dat de foto er een stuk rustiger uitziet en ziet geen ontsteking. Ook ziet ze wat botaangroei wat een goed teken zou zijn.
- Huidige situatie: eigenlijk voortdurend klachten. Over een maand gezien zou ik zeggen kwa verdeling: Een week vrijwel klachten vrij, een aantal dagen pijn behoorlijk op de voorgrond (maar geen gillende pijn ofzo) maar dat je wel een paracetomol zou willen nemen om in slaap te vallen, en de rest van de dagen een zeurende pijn iets meer op de achtergrond de ene dag wat meer dan de andere.
- De kaakchirurg die vorig jaar de apexresectie had gedaan zei al: ik ga mijn best doen, maar geen garanties. In feite moet die tand er gewoon uit...

Over een ruime maand heb ik mijn halfjaarlijkse controle weer maar ga direct daarop voor een maand op vakantie. Ik zit nu erg te tobben of ik mijn tandarts niet gewoon moet bellen en overleggen of die tand er niet op korte termijn uit kan.

Ook zit ik erg tegen het hele traject daarna weer aan te hikken: implantaat? en ook de daarbij behorende kosten....

En nog erger: sinds een aantal maanden is in mijn gespiegelde boventand (die dus volgende de endodontoloog van zes jaar geleden dezelfde wortel afwijking vertoond) een tintelend gevoel ontstaan wat sinds een paar weken heel af en toe een licht speldeprikje/pijntje oplevert... Als die kant nu ook gaat beginnen word ik helemaal gek! :)

Enfin, iemand hier iets zinnigs/advies aan toe te voegen???

Met vriendelijke groet,

Ramon de Wit
mamjean

wat mij verstandig lijkt is toch weer kontakt te hebben met de kaakchirurg,dit is iets complex waar iemand niet zo maar antwoord op kan geven. ga het allemaal bespreken, en bespreken wat de mogelijkheden na extraktie zijn. Een Brug?? Een implantaat??? en wat als de andere voortand er ook uit moet.
Vraag ook meteen wat de kosten zijn van allerlei mogelijkheden.
Hun weten precies wat je wel en niet vergoed krijgt. Kijk een implantaat krijg je niet zomaar vergoed. De exacte regels weet ik ook niet, maar hun weten dat wel.
Een plaatje??? ook dat kan, zo zijn er misschien nog wel meer mogelijkheden. bespreek ze. en vraag wat het kost. en wat de vergoedingen zijn. En het belangrijkste is, wat nu te doen met die voortanden. Pijn blijven houden is geen oplossing. Ook pijnstillers niet, want te lang pijnstillers gebruiken kan weer andere klachten veroorzaken.
sterkte
vr, 05/30/2008 - 15:42 Permalink