HELPP, Ik ben 22 jaar en heb vorig jaar aan m'n voortand een wortelkanaal behandeling gehad, er is mij niks verteld dat hij heel erg zou verkleuren en dat ik misschien wel in de toekomst een facing of kroon zou moeten. Mijn tand is ondertussen verkleurd en er zitten kleine barstjes in :S dus ik vroeg aan de tandarts of hij mijn voortand van binnen uit kon bleken. Hij wou dit niet omdat een facing een betere (lange) termijn oplossing zou zijn. Ik wil zo lang mogelijk mijn voortand mooi houden en van moeilijke/pijnlijke behandelingen besparen. Ik ben bang dat bij een facing je de donkere kleur er door heen ziet en dat je aan de bovenkant (bij tandvlees) je als nog een stukje van me tand een rand ziet van de originele tand (bruin). Hoe erg kan mijn tand verkleuren? En kan ik nog lang met mijn tand doen of moet ik binnen 10 jaar een kroon ofzo?!
Ik heb op deze ene tand na een mooi gebit en wil dit zo houden en men ziet als eerst die ene tand, wat is de beste oplossing? HELPP alvast bedank voor een reactie!?
Ik heb op deze ene tand na een mooi gebit en wil dit zo houden en men ziet als eerst die ene tand, wat is de beste oplossing? HELPP alvast bedank voor een reactie!?
Re: facing voortand
Als je om een second opinion vraagt bij een andere tandarts dan is het 'not done' om daar ook de behandeling te laten doen. De kans is groot dat de tandarts dat weigert. Bij je oude tandarts hoef je dan waarschijnlijk ook niet meer terug te komen als je zonder overleg met hem de behandeling laat uitvoeren.
Ook al zou de tandarts gelijk hebben, dan nog zou ik starten met van binnenuit bleken want een facing kan altijd nog als dit onvoldoende resultaat geeft. De kosten van het bleken zijn uiteraard lager er er wordt niets beschadigd aan de tand.
De tandarts mag dan wel een voorkeur hebben voor een facing, botweg weigeren van bleken is wel vreemd gedrag. Het zijn gewoon twee alternatieven met voor en nadelen. Na bespreking met de patient zou die eigenlijk de keuze moeten kunnen maken.
Bleken van binnenuit kan overigens alleen na een wortelkanaalbehandeling. Bij een vitaal element is het niet mogelijk. Dit even voor de duidelijkheid
Voor het geval je mocht denken dat ik dit over het hoofd had gezien zit je er naast. Bij TS is weliswaar een wkb uitgevoerd, maar de andere lezers zouden uit de antwoorden van de tandartsen ten onrechte kunnen afleiden dat van binnenuit bleken ook op een vitaal element kan. Dat kan dus niet. Vandaar mijn opmerking. Voor de duidelijkheid :D
Overigens stel je mi ten onrechte dat andere lezers kunnen denken dat het ook wel van binnenuit kan bij vitale elementen, want het onderwerp gaat alleen maar over bleken op een tand MET wortelkanaalbehandeling, en als alles wat wijschrijven ook alleen daarop toegespitst is, is er naar mijn idee niets aan de hand. We halen er op deze manier juist dingen bij die niet alleen verwaarend kunnen zijn voor TS , ook voor de meelezers met vragen op hetzelfde gebied. Het likt mij in het algemeen belangrijk om in ieder geval goed on topic te blijven zolang de TS nog vragen heeft cq zou kunnen hebben. just my 2 cents..